23948sdkhjf

Ministeren: 25 timers-reglen virker

Fra den 1. juli 2018 har det ikke været tilladt for lastbiler at være parkeret på en dansk motorvejsrasteplads i mere end 25 timer. En ny undersøgelse fra Vejdirektoratet viser, at parkeringsreglen virker – i hvert fald ifølge Vejdirektoratet og Transportministeriet. Analysen viser nemlig, at antallet af lastbiler, der holder langtidsparkeret, er blevet reduceret.

»Det er meget positivt, at den tidsbegrænsede parkering på 25 timer på motorvejsrastepladser ifølge Vejdirektoratet virker efter hensigten; nemlig at reducere omfanget af meget lange parkeringsophold. Ingen lastbilchauffør er tjent med at opholde sig på vores motorvejsrastepladser i længere tid, da de simpelthen ikke er bygget til det formål. Derfor er jeg glad for, at vores rastepladser ikke længere bliver anvendt til det formål i så vid udstrækning som tidligere,« fortæller transportminister Benny Engelbrecht.

Undersøgelsen viser blandt andet, at der har været særligt positive effekter at hente i weekender, hvor lastbilerne traditionelt har været parkeret i længere tid af gangen. Antallet af lastbiler, der langtidsparkerer, er faldet, og færre rastepladser er overbelastede.

Meget få bøder betales

Undersøgelsen viser også, at ni ud af ti af de lastbiler, der parkerer i weekenden, er udenlandske. Desuden viser en opgørelse fra Færdselsstyrelsen, at 98 procent af de parkeringsafgifter, der blev udstedt i årets første ti måneder for overtrædelse af 25 timers reglen, er udstedt til lastbiler på udenlandske nummerplader.

Til gengæld fremgår det ikke af pressemeddelelsen, hvor mange af de uddelte bøder til udenlandske lastbiler, som rent faktisk bliver betalt. Tidligere opgørelser fra Færdselsstyrelsen har på Lastbil Magasinets foranledning vist, at mindre end en tiendedel af bøderne til udenlandske lastbiler bliver betalt.

Hvad angår hverdagene, viser resultaterne, at lastbilerne kun i begrænset omfang er parkeret i mere end 25 timer, men at der stadig for cirka 2/3 af motorvejsrastepladserne fortsat er kapacitetsudfordringer i større eller mindre omfang.

»Det er helt naturligt, at lastbilchauffører i løbet af deres arbejdsdag skal holde pauser eller endda tage en enkelt overnatning til næste morgen på en rasteplads. Men det er transportbranchens ansvar at sikre, at lastbilerne har et sted at langtidsparkere, hvor chaufførerne under ordentlige forhold kan tage deres længerevarende hvil i ro og fred, som de er forpligtet til efter køre- og hviletidsreglerne. Derfor ser jeg frem til, at branchen selv melder sig på banen med initiativer og mulige løsninger, der kan hjælpe chaufførerne og aflaste de trængte rastepladser, forklarer ministeren.«

Langt de fleste parkeringsbøder på 2040 kroner, som uddeles på de danske rastepladser, handler ikke om 25 timers-reglen, men for at holde uden for de afmærkede streger. Hvorvidt dette også er en positiv udvikling, kommer transportministeren ikke ind på i pressemeddelelsen.

Mulighed for nye midler til parkeringsfaciliteter

Europa-Kommissionen har netop offentliggjort en ny ansøgningsrunde til EU-støttemidler til infrastrukturprojekter, hvor der er øremærket cirka 150 millioner kroner til parkeringsfaciliteter. Det betyder, at private aktører kan ansøge om økonomisk støtte til parkeringspladser- og faciliteter til langtidsparkering, hvor lastbiler og chauffører har mulighed for at overnatte under trygge og ordentlige forhold.

»Kommissionens prioritering af parkeringsområdet vidner for mig om, at man også på et europæisk politisk plan har erkendt, at der er behov for flere private parkeringsfaciliteter til de mange lastbiler og chauffører på de europæiske veje, som har brug for at langtidsparkere. Det gælder også i Danmark. Jeg vil derfor opfordre branchen til at gøre brug af denne mulighed,« siger Benny Engelbrecht.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078