23948sdkhjf

Ministeren: Begge disse regelsæt skal overholdes fuldt ud

Der er nogle særlige hensyn, der gør sig gældende inden for vejtransportsektoren, og herunder hensynet til at forbedre færdselssikkerheden, der retfærdiggør, at der føres kontrol med arbejdstiden.

Det siger transportminister Tine Bramsen til Folketingets Transportudvalg, efter at hun i den seneste tid er blevet bombarderet med spørgsmål fra Venstres Kristian Pihl Lorentzen. Spørgsmålene er kommet i kølvandet på, at Folketinget i april førstebehandlede det lovforslag, der har til formål at sikre, at Danmark implementer den del af EU-Vejpakken, der fastslår, at vi skal styrke kontrollen af lastbilchaufførernes arbejdstid.

Samtidig fortæller ministeren, at Færdselsstyrelsen er ved at lave en vejledning, der præciserer tidsperioden omkring natarbejde. En melding, der kommer i forlængelse af, at Kristian Pihl Lorentzen har bedt Trine Bramsen oplyse, hvor mange minutters/timers natarbejde en chauffør skal udføre for at være omfattet af EU’s bestemmelser om natarbejde.

En risikobaseret kontrol
Hidtil er reglerne i arbejdstidsdirektivet blevet håndteret efter den danske model af arbejdsmarkedets parter, men nu lægges der med implementeringen af Vejpakken op til, at der skal foregå en myndighedskontrol.

I lastbilbranchen, der er kendt for at have mange arbejdstimer, er man bange for, at kontrollen af arbejdstidsdirektivet får det til at løbe løbsk med bøder.

Trine Bramsen siger, at både køre- og hviletidsreglerne og arbejdstidsreglerne skal overholdes til fulde, og hun mener, at begge er vigtige for færdselssikkerheden på de danske veje.

Hun har samtidig flere gange oplyst, at der er tale om en såkaldt risikobaseret kontrol, og at arbejdstidskontrollen udløses og målrettes en virksomhed, hvis en eller flere af dens chauffører løbende eller i ”alvorlig grad” har overtrådt køre- og hviletidsforordningen eller takograf-forordningen.

- Det vil i praksis være en forudsætning, at de håndhævende myndigheder konstaterer alvorlige eller gentagne overtrædelser af køre- og hviletidsforordningen eller takografforordningen, før der føres kontrol af arbejdstidsreglerne og dermed udstedes bøder, siger Trine Bramsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079