23948sdkhjf

Møde om fejl og mangler giver kendt vognmand ro i sindet

Der var inviteret til dialogmøde mellem Færdselsstyrelsen og branchen mandag, hvor det vigtigste punkt på mødet var bødeforhøjelsen for alvorlige sikkerhedskritiske fejl, der træder i kraft 1. januar.

Fra 1. januar 2020 koster det chaufføren 5.000 kroner og vognmanden 10.000 kroner, og det er der stor utilfredshed med blandt chauffører og vognmænd. Usikkerheden omkring hvad lovændringen får af betydningen for, hvad der udløser en bøde, er stor. Hos Færdselsstyrelsen er der lige nu travlhed, for inden længe skal der ligge en færdig og grundig vejledning til politiet – og til branchen – hvori det er beskrevet, hvilke sikkerhedskritiske fejl og mangler, der giver de forhøjede bøder.

Og det har vognmand Poul Jørgensen fra HV Transport stor tiltro til, at Færdselsstyrelsen nok skal komme med.

»Efter det her møde vil jeg sige, at jeg er mere rolig. Der var en god dialog, og Færdselsstyrelsen lyttede og spurgte os efter vores holdninger. Jeg sagde, at jeg står op hver morgen inden 06, når det regner og er mørkt og passer mit arbejde, og jeg har, ligesom alle andre ordentlige vognmænd og chauffører ingen interesse overhovedet i at køre rundt med alvorlige fejl og mangler på mine biler,« siger Poul Jørgensen og fortsætter:

»Det, chaufføren skal tjekke, som Færdselsstyrelsen forklarede det, er overkommeligt. Chaufføren skal ikke ned og kravle under bilen eller tjekke for revner i bremseskiverne. Han skal gå en runde om bilen – med en lommelygte hvis det er mørkt – og så skal han tjekke sammenkoblingen, at lys og bremseslanger sidder korrekt, han skal tjekke, at lys, stoplys og bremselys virker, han skal se, om der er noget, der stritter, som det ikke skal, og så skal han reagere på, hvis han med sit blotte øje ser noget, der ikke er normalt. Det er, synes jeg, hvad man kan forvente af enhver chauffør, inden han sætter sig bag rattet.«

Spændt på politiets ageren

Med lovændringen er det, som bekendt, ikke reglerne for sikkerhedskritiske fejl og mangler, der bliver ændret. Det er bødestørrelsen, der forhøjes, og det har fået flere til at pege på det helt urimelige i, at chaufførerne skal risikere de høje bøder for de alvorlige fejl og mangler, hvis det er noget, de ikke har en chance for at opdage.

Lige netop det mener Poul Jørgensen blev forklaret og manet til jorden på mandagens møde med Færdselsstyrelsen.

»Hvis Færdselsstyrelsen får beskrevet det, de lovede på mødet, vil der ikke være nogle chauffører derude, der vil være bange for at få en bøde. Men det jeg nu er spændt på er, hvordan politiet læser den vejledning, der kommer ud. Lovændringen skal jo ikke udnyttes af politiet til blot at udskrive en masse høje bøder,« siger Poul Jørgensen.

Han mener, at en gruppe som Nu Stopper Lastbilen, der indtil videre har knapt 10.000 medlemmer, kan være med til at lægge et pres på Færdselsstyrelsen og på domstolene, i og med at det bliver tydeligt, at der er en bekymring og en utilfredshed blandt de mennesker, der bliver berørt af bødeforhøjelserne.

»Jeg er imod bødeforhøjelserne, for jeg mener, at der i forvejen er de redskaber, der er brug for, hvis en chauffør kører med sikkerhedskritiske fejl eller mangler. Kørselsforbud, indkaldelse til syn og nummerplader der kan klippes,« siger Poul Jørgens og tilføjer:

»Bødeforhøjelserne er jo politisk besluttet, så dem kan vi ikke gøre noget ved. Det vigtige må nu være, at Færdselsstyrelsen får lavet en grundig vejledning, som politiet læser grundigt igennem og som også bliver sendt til domstolene, så de ikke er i tvivl om reglerne,« slutter Poul Jørgensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109