Motorvejs-tilhængere: Ekstra stor gevinst ved ny motorvej
En Midtjysk Motorvej er en rigtig god forretning – især når både den nordlige og sydlige etape er gennemført, så den fulde samfundsgevinst slår igennem. Det dokumenteres i forundersøgelsen for den nordlige etape, som Vejdirektoratet netop har offentliggjort. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Hærvejskomitéen, der arbejder aktivt for en ny motorvej ned gennem Jylland.
Sammen med VVM-undersøgelsen for den sydlige etape, som blev offentliggjort i januar, har politikerne dermed et solidt og sagligt grundlag for beslutningen om en langsigtet løsning for den jyske transportkorridor, fortsætter Hærvejskomitéen.
»Vi har nu det samlede billede for hele Midtjysk Motorvej, som viser klart og tydeligt, at projektet er en god forretning for samfundet,« siger formand for Hærvejskomitéen, fhv. MF Poul Andersen (S), medlem af regionsrådet for Region Syddanmark.
Samfundets forrentning af investeringen når helt op på 5,4 pct., når synergierne mellem de to etaper regnes ind. Med analyser af begge etaper på plads er det saglige grundlag klar til en beslutning, og hele 31 borgmestre fra det meste af Jylland står sammen om en fælles appel om at sætte politisk handling bag det presserende behov, lyder det i pressemeddelelsen.
»Midtjysk Motorvej er den langsigtede løsning, der ikke skal stå alene, men også skal kombineres med udvidelse af E45,« siger Ulrik Wilbek, borgmester i Viborg og medlem af Hærvejskomitéens styregruppe.
»Samtidig har de enkelte kommuner selvfølgelig nogle lokale ønsker til infrastruktur, f.eks. en forbedring af Rute 26 til Aarhus for vores vedkommende i Viborg. Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg som borgmester vil kæmpe hårdt for begge dele, så vi også får udvikling udenfor de store byer,« fastslår Ulrik Wilbek.
Hærvejskomiteen påpeger desuden en alvorlig misforståelse i den politiske debat om ”rangordning” af de større infrastrukturprojekter i Danmark. Som det foreløbig eneste projekt er Midtjysk Motorvej beregnet med en ny udgave af Landstrafikmodellen og en revideret samfundsøkonomisk model.
»Man kan ikke sammenligne direkte, før de andre projekter også er beregnet med samme modeller – ellers bliver det en useriøs sammenligning af æbler og pærer,« påpeger Poul Andersen.