23948sdkhjf

Når lyset bryder frem...

Moderne lastbiler er så effektive, at det udfordrer batteriet – og derfor får flere og flere vognmænd øjnene op for gevinsten i solceller:

”Sol, sol, kom igen. Solen er min bedste ven.”

Sådan sang Grethe Ingmann i 1970, og flere og flere vognmænd skråler af fuld hals med på tonerne af dette sprøde stykke dansktop-musik.

Solceller på lastbiler gavner nemlig ikke kun miljøet, men letter også hverdagen i en travl vognmandsforretning. Ny teknologi gør nemlig brugen af solceller langt mere pålidelig og effektiv end tidligere forsøg.

Hos Green Energy Scandinavia har man i det seneste knap halvandet år leveret solceller til lastbiler hos en række danske vognmænd. Det er sket i samarbejde med Europart Danmark, der står for salget af solcelle-løsninger til den tunge transport i Danmark – og siden august 2021 også det øvrige Europa.

- Det accellerer mere og mere, og kunderne er glade for det. Det sparer både brændstof og CO2, og man kan undgå, at lastbilen løber tør for strøm og ikke kan starte, ligesom der går længere tid imellem, at batteriet skal skiftes, forklarer Per Schmeltz, salgsdirektør i Green Energy Scandinavia.

Selskabet er ejet af norske Green Energy, og fra det danske hovedsæde i Vejle får firmaet solcellerne hjem fra fabrikken i Kina, hvorefter de bliver færdiggjort og monteret på køretøjet herhjemme. 10 personer er pt. ansat i Vejle.

Solid teknologi

Hos Green Energy bruger man solceller med CIGS-teknologi, som er en mere robust solcelletype, og levetiden er garanteret til 25 år med mindst 80% effekt.

- CIGS-solceller kan tåle at blive bøjet meget, og de er enormt stærke. Der er ikke noget, der kan knække eller brænde, og den vejer stort set ingenting. Dertil kommer, at lyset udenfor består af 178 farver, og de her solceller kan bruge dem alle sammen, hvor andre typer kun kan bruge 30-40 af dem. Det betyder, at de opsamler 40% mere energi, og det betyder voldsomt meget, siger Jens Ottosen, teknisk chef og medejer af Green Energy Scandinavia A/S.

- De her solceller er langt mere attraktive på alt, hvad der bevæger sig, og de kan også sagtens holde til en bilvask eller en haglbyge eller at få et hårdt slag eller stød, forklarer han.

Monteres på spoileren

På en lastbil vil Green Energy typisk bruge spoileren til at montere solcellerne (med lim fra Dana Lim). Der er plads til to eller tre sektioner á 55 watt, og i nogle tilfælde kan man også bruge bagvæggen på trækkeren – fx til containerbiler, fordi der er mere plads, og så kan chaufføren klappe solcellerne ud i pauser mv., så de opfanger mest muligt solenergi.

- På lastbiler laver vi typisk ikke huller i taget, men kan køre ledningerne ned bagpå og få dem ind af noget luftindtag eller lignende. På en lastbil lader solcellerne direkte til bilens eget 24 volts batteri, ligesom på en bus, forklarer Jens Ottosen.

På en distributionsbil, hvor liften har sit eget batteri, vil man typisk lade direkte ned på det. En grisetrailer kan også udstyres med solceller til sit eget forbrugsbatteri til at holde gang i udluftning mm. og køletrailere er også et oplagt segment til solceller. Har man en elhund med til på- og aflæsning, kan man også få etableret et strømudtag med solceller til at lade den op under kørslen. Kun fantasien sætter grænser, og Green Energy har også leveret solceller til en robotplæneklipper i Vejle og sågar til shelters, så gæsterne kan oplade deres telefon.

- Det handler om hele tiden at finde nogle løsninger, man kan gøre lidt bedre, konstaterer Per Schmeltz.

Flere gevinster

1 kw strøm produceret af en solcelle sparer en liter diesel, svarende til 2,68 kg CO2.

Med to paneler på trækkerens spoiler (altså 110 watt i alt) kan man altså oplade 1,1 kw i løbet af en god solskinsdag.

- Men besparelsen i brændstof alene kommer ikke til at tjene investeringen hjem. Men vi har flere firmaer, der har fundet ud af, at de kan nedsætte deres batteriskift betragteligt. Og det kan godt være, at et batteri kun koster 800, men du skal jo tage din vogn ud af drift og sætte den ind på et værksted, og så skal der stå en mekaniker og skifte det, og så skal den tilbage igen – og dét koster penge, konstaterer Per Schmeltz.

- I dag er der mange store firmaer, som gerne vil have dokumentation for effekten af solceller til deres grønne regnskab. Så sætter man en datalogger på bilen, hvor man kan se, hvor meget den har ladet på hvilke dage, og hvor meget CO2 den har sparet.

Euro 6 presser batteriet

De skærpede miljøkrav til moderne lastbiler har gjort udfordringen med at holde strøm endnu større.

- Euro 6-normen har gjort meget for behovet for solceller. En moderne motor har skåret den overskydende energiproduktion væk, så selvom den går i tomgang, lader den ikke ret meget – kun lige i starten, så batteriet kan starte bilen igen næste gang, forklarer Jens Ottosen.

- Det slider batteriet enormt, fordi det bliver aldrig ladet ordentligt op. Og problemet bliver kun større på elbiler i fremtiden.

Krav fra kunder

Green Energy har netop fået en stor ordre fra Tyskland – hjulpet på vej af en tilskudsordning. Det må man stadig kigge langt efter i Danmark, men alligevel vælger flere og flere altså at udstyre lastbilen med et ekstra skud ”D-vitamin” – altså strøm fra solens stråler.

- Flere og flere kunder stiller krav og spørger, hvad man gør for klimaet. Som lastbilvognmand skal man derfor ikke kun se økonomisk på det, men også på markedsføring og de koldstarter, man kan undgå, siger Per Schmeltz.

- Men den største årsag til, at vognmænd vælger det, er faktisk bare, at de mangler strøm på de nye lastbiler. I starten markedsførte vi os meget på det grønne, men det er mest fordi, folk ikke kan starte og ikke ved, hvad de skal gøre, at de kommer til os.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078