23948sdkhjf

Stokkefar og lastbilerne

Lastbil Magasinet har mødt Nikolaj Stokholm til en snak om den bristede drøm om at blive chauffør, barndommens eksportture i førerhuset og fascinationen af lastbiler

Nikolaj Stokholm er et af landets største navne på underholdningsscenen. Lastbil Magasinet har mødt Nikolaj Stokholm til en snak om den bristede drøm om at blive chauffør, barndommens eksportture i førerhuset og fascinationen af lastbiler:

På en motorvejsafkørsel ved Greve stod midt i 90’erne en lille dreng med sin dyne under armen. Det gjorde han faktisk ofte, når eventyret og fascinationen af de store lastbiler lokkede ham afsted på en tur mod syd. Eller nord. Eller vest. Eller hvorhen turen nu gik for hans onkel Chris, som var eksportchauffør og altid havde en plads på passagersædet og en ledig køje til sin nevø på de lange udlandsture.

Drengen hed Nikolaj Stokholm og er i dag et kendt ansigt i den danske underholdningsbranche, hvor han igennem et årti har slået sit navn fast på små og store standup-scener landet over, en række forskellige tv-serier og -programmer – og et enkelt landsdækkende onemanshow, som i 2020 bliver fulgt op med det andet af slagsen.

Dengang på passagersædet i onklens lastbil var det dog ikke komik og showbiz, der var drengedrømmen – men lastbiler.

»Som dreng finder man altid et eller andet. Om det er brandbiler eller noget andet, så er der altid noget, man bliver særligt fascineret af som barn. Jeg syntes, at store maskiner og lastbiler var det fedeste, så det var naturligt, at jeg kom med ud og køre med Chris, som altid har været tæt på mig og også er min gudfar og grundlæggeren til min store kærlighed til lastbiler. Så jeg har virkelig været meget med som barn,« siger den i dag 29-årige Nikolaj Stokholm.

Vi mødes derfor naturligt nok i Greve – hjemme hos Chris Stokholm, selvkørende vognmand i et par år og chauffør igennem mange årtier. Vognparken tæller to biler – vognmandens egen Scania samt en Volvo, der bemandes af en chauffør.

Eventyrlig livsstil

Tilbage i slut-90’erne gik Chris’ ture til hele Europa. Italien, England, Spanien eller Nordnorge – man vidste aldrig helt, hvad der stod på fragtbrevet.

»Det var ikke så organiseret og gps-styret, som det nok er i dag. Og det var jo et eventyr for en lille dreng at være med til. Det der med at vide, at når vi vågner i morgen, så ved vi ikke rigtig, hvad vi skal. Om vi skal til Norge eller Spanien, det må vi se,« fortæller Nikolaj Stokholm.

Nomade-livsstilen i førerhuset lagde kimen til den fascination af de store køretøjer, som holder ved den dag i dag for den efterhånden erfarne entertainer.

»Jeg vil ikke bytte det liv, jeg har i dag, for noget, men da jeg var barn, syntes jeg også, at selve livsstilen var fascinerende, lige så meget som det at sidde i en stor maskine. Man så store dele af verdenen, og det tiltalte mig også at være meget alene.«

Nikolaj Stokholm køber stadig troligt Lastbil Magasinet hver måned og holder sig opdateret med både de nyeste lastbilmodeller og de seneste stridigheder i transportbranchen.

»Jeg køber Lastbil Magasinet, og så snakker jeg meget med Chris. Så jeg ved nogenlunde, hvad der rører sig, selvom det 100% er lastbilerne, der interesserer mig mest. Men det er meget sjovt at følge med i, hvad der sker i en anden branche.«

 

Men du blev aldrig selv lastbilchauffør?

»Nej. Jeg skulle noget andet. Og jeg kan nok bedre undværes i transportbranchen end i komikerverdenen.«

 

Drømte du om det som barn?

»Ja, er du tosset, mand. Men jeg er født blind med en øjensygdom, som man vokser ud af til at kunne se mere og mere. Der er andre krav til at få lastbilkørekort end almindeligt kørekort, så tanken om at blive lastbilchauffør var sådan set skudt ned, da jeg var 17,« fortæller Nikolaj Stokholm.

I dag ser han normalt – godt hjulpet af et par stærke briller, som sammen med den ulastelige tøjstil er blevet et af kendetegnene for den unge komiker, der derfor også går under tilnavnet ”Stokkefar”.

Så til søs

»Da jeg var 17, tog jeg i stedet ud og sejle. Det er jo også noget med at fragte ting, tænkte jeg. Men jeg vil påstå, at jeg er en noget bedre komiker end matros. Jeg tror ikke, de savner mig i dansk skibsfart,« siger Nikolaj Stokholm, som kan skrive ”ubefaren skibsassistent” – også kaldet letmatros – på sit cv over uddannelse, som også nåede at omfatte en titel som gipstømrer, inden han gik ”all in” på at skabe sig en levevej i komiker- og underholdningsbranchen.

»Hvis det var blevet til, at jeg havde levet barndomsdrømmen om at blive lastbilchauffør ud, så havde jeg nok alligevel taget det andet op senere. Jeg har nok for meget komik i mig til, at det ikke skulle ske en dag.«

 

Har du brugt din lastbilinteresse til noget i arbejdet som komiker?

»Ikke indtil videre, men det kan jo nås endnu. Da min kone flyttede til København, lærte jeg hende, hvordan hun skulle cykle langs en lastbil, når de kunne risikere at dreje til højre. Så noget har det da givet.«

Skiftede gear i DAF’en

Nikolaj Stokholm er dog ikke helt uden erfaring i at køre lastbil. Blandt de mange anekdoter fra hans barndoms ture med onkel Chris står en enkelt særligt klar i hukommelsen – nemlig da Chris Stokholm under en tur til Norge i starten af 0’erne kom til skade med sin hånd – og da turen efterfølgende fortsatte til Sydeuropa, fik en 12-årig Nikolaj lært at skifte gear i en DAF 95XF op og ned ad Brenner-passet mm.

 

Har du en favorit-lastbil?

»Det har jeg faktisk tit tænkt over. Jeg har jo ikke erfaring med selv at sidde bag rattet, så jeg kan ikke vurdere ud fra, om brændstoføkonomien er god, og om den kører godt og sådan noget. Så jeg trækker mest på minderne fra dengang, hvor jeg var med ude og køre. Det startede i en Scania 124, men så fik min onkel en DAF, som vist lige var blevet kåret til Årets Lastbil (DAF 95XF blev ”Truck of the Year 1998”, red.). Der var så mange fede ting ved den, også det der Super Space Cab, som var det største førerhus, markedet havde set. Så det må nok blive den DAF, der står for mig som det mest særlige,« fortæller Nikolaj Stokholm.

»Lastbiler for mig er jo lige så meget gode minder sammen med Chris. Jeg har ikke den tekniske tilgang til det, det er mere minderne og livsstilen.«

 

Hør mere til Nikolaj Stokholm – og få hele historien om den 12-årige Nikolaj som medchauffør sydpå – i Lastbil Magasinets podcast, hvor Nikolaj Stokholm er med i et særligt afsnit. Du kan høre podcasten med Nikolaj Stokholm her.

 

Turen går til…

Nikolaj Stokholm er 29 år. I 2020 rejser han landet rundt med sit andet onemanshow under titlen ”Turen går til Nikolaj Stokholm”.

»Jeg troede, det skulle handle om at rejse og flytte sig i det hele taget. Men under skrivefasen kom min hustru og sagde, at hun var gravid, og så tog livet jo en drejning. Så nu handler showet om, hvorvidt jeg kan være en lige så stor idiot, når jeg har et barn. Jeg er ikke bange for at blive far, men jeg er bange for, om publikum vil synes, at jeg er den samme,« fortæller Nikolaj Stokholm selv om showet.

Showet havde premiere i januar, og der er foreløbig planlagt shows landet over frem til september 2020. Se mere info på nikolajstokholm.dk.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093