23948sdkhjf

Nu falder hammeren hvis ikke cabotagen er til dansk løn

Siden 1. januar har udenlandske chauffører skulle arbejde efter danske løn- og ansættelsesvilkår, når de kører cabotagekørsel og vejdelen af en kombineret transport i Danmark. Men hidtil har politiet og Færdselsstyrelsen kun udført vejledende kontroller. Fra 1. april falder der bøder, hvis man overtræder reglerne.

- Vi har haft en aftale om, at politiet har forholdt sig vejledende de første tre måneder efter, at reglerne trådte i kraft. Det er en praksis, vi generelt har gode erfaringer med, og som har givet branchen tid til at tilpasse sig de nye vilkår, der vil blive håndhævet pr. 1. april 2021, siger kontorchef i Færdselsstyrelsen Kirsten Søndergaard Munck.

De nye regler er en del af EU’s vejpakke og skal forhindre social dumping.

- Vi har støttet, at man udskød håndhævelsen af reglerne, så virksomhederne har fået tid til at tilpasse sig. Og vores indtryk er, at mange har haft brug for den indkøringsperiode. Men nu gælder det altså, lyder det fra Lars William Wesch, branchedirektør hos ATL, i en nyhedsmail.

ATL og DI Transport har stillet en del spørgsmål om de nye regler til Færdselsstyrelsen, og det er ikke alle spørgsmål, der er blevet besvaret endnu. Men en del spørgsmål og svar ligger på ATL’s hjemmeside.

Overordnet er der ifølge ATL tre gode råd at følge: Man skal huske at registrere sin cabotagekørsel i registret for udenlandsk transport. Man skal aflønne chaufførerne til den fastsatte timeløn, og chaufførerne skal medbringe de nødvendige dokumenter i lastbilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095