11. maj 2021 - 12:23

App linkNu på Google Play

Nu kommer Danmarks første 50 tons gas-lastbil på vejen

Nu kommer Danmarks første 50 tons gas-lastbil på vejen

Snart kommer den første gas-lastbil til 50 tons vogntogsvægt ud at rulle på danske nummerplader.

11. maj 2021 - 12:23

Til sommer bliver gylletransporten til Horsens Bioenergi mere klimavenlig, når en ny biogastankstion med støtte fra Klimapuljen åbner hos biogasanlægget ved Horsens N-afkørslen.

 

Som den første i Danmark har HV Transport investeret i en 50 tons biogas-lastbil til transport af biomasse mellem landbruget og biogasanlægget.

 

- Det er en spændende opgave at skulle være med til at løse. Vi er stolte over, at vi nu for alvor får taget hul på den grønne omstilling af de allertungeste transporter, siger vognmand Poul Jørgensen fra HV Transport.

 

Det er dog ikke uden problemer at omstille til biogas, da der ikke er mange udbydere af gaslastbiler til den tunge transport. Valget faldt på en Scania G410 som den første gas-lastbil, og HV Transport har derudover fået tildelt tilskud til yderligere tre gas-lastbiler. HV Transport fornyer derudover også lastbilparken med syv nye lastbiler i 2021.

- Vi er gået til opgaven med åbne øjne og minder os selv om, at for blot 10 år siden stod der 320 hk på de biler, der skulle løse de tunge opgaver. Det er vel en af de omkostninger, der er ved at være den første i Danmark til at få den tunge del af lastbiltransporten over på biogas,« siger Poul Jørgensen.

 

Lastbiler på CBG (komprimeret biogas) er klimavenlige, støjer mindre end deres dieselmodstykke og har også mindre partikelforurening. Til gengæld halter Danmark bagefter hvad angår biogastankstationer, da lastbiler på komprimeret biogas (CBG) kræver oftere påfyldning – især som 3-akslede trækkere med mindre plads på chassiset. Det er derfor vigtigt at have en tankstation tæt på transportopgaverne, hvilket Vejdirektoratets pulje til omstilling af erhvervstransport nu bidrager til.

- Det er en stor fordel, at vi kan tanke lige der, hvor vores lastbiler kører. Men hvis biogassen for alvor skal udbredes, så kræver det flere tankstationer rundt i landet. Vi holder selv til i Herning og ser også gode muligheder for at placere et tankanlæg her, men det kræver bedre økonomi, hvis vi skal i gang i vores lokalområde, siger Poul Jørgensen.

 

HV Transport drives af Jan Overgaard, Rasmus Jørgensen og Poul Jørgensen fra Herning, og firmaet har en vognpark på 25 lastbiler med den første biogaslastbil. Virksomheden har specialiseret sig i kørsel med gylle og biomasse til biogasanlæggene.

 

Indkøbet af den nye Scania 410 med gastanke har også krævet en specialopbygning af tanktraileren, fordi bogietrækkeren har længere akselafstand end normalt for at få plads til gastankene – og det har krævet en ombygning for at holde vogntoget inden for lovgivningens længdebestemmelser.

Høje afgifter på biogas

Hos brancheorganisationen Biogas Danmark hilser man initiativet velkommen, men understreger samtidig, at der er store økonomiske udfordringer ved omstilling til biogas produceret på gylle og bioaffald.

 

Hvis en vognmand vælger biogas frem for diesel, kommer han til at betale højere energi- og CO2-afgifter. Det skyldes, at biogas beskattes som fossil naturgas, når det leveres til tankstationen via gasnettet – selv om biogas leverer markante drivhusgasreduktioner både i den tunge transport og ved at fjerne metanudledning fra husdyrgødning.

- I forhold til behovet for biogas til industri, el- og varmeproduktion er der et stort overskydende biogaspotentiale, der kan levere hurtige og markante CO2-reduktioner i den tunge transport. Derfor er der behov for, at politikerne leverer en ekstra indsats for at sikre biogassen bedre vilkår, så lastbilerne for alvor kan komme i gang med at bidrage til, at vi når 70 procentsmålet, siger direktør Frank Rosager fra Biogas Danmark..

For Poul Jørgensen fra HV Transport er der ingen tvivl:

- Vi har fået kr. 60.000 pr. lastbil fra klimapuljen til at omstille transporten i dette projekt, hvilket gør det mere interessant at køre på biogas. Men det virker ikke gennemtænkt, at man skal straffes af staten for at vælge dieslen fra og klimaet til. Sænker man derimod afgifter på biogas i forhold til diesel, så kan vi fp dækket nogle af vores meromkostninger.

 

Uanset udfordringer så bliver de fire nye tankstationer en realitet til sommer. Projektet har fået støtte fra puljen til omstilling af erhvervstransport og blandt projektpartnerne er nogle af landet største logistik- og transportvirksomheder samt tre biogasanlæg. Det er virksomheden Bioman ApS, der står for projektet og ejer de fire tankstationer.

Læst i alt:

4450 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger