23948sdkhjf

Nu prøver BMS Dennis’ nye advarsels-system

ZitySafe, det er navnet på et nyt system, som skal hjælpe chauffører til at undgå at ende i de frygtede højresvingsulykker.

Og nu skal systemet prøves af hos BMS i Hvidovre.  

Systemet går i sin enkelthed ud på, at både chaufføren og cyklist eller fodgænger alarmeres, når cyklisten eller fodgængeren tager en farlig retning i forhold til lastbilen.

- Vi er så heldige, at BMS-kraner vil prøve kræfter af med ZitySafe-udstyret på deres helt nye mobilkran, så den bliver endnu mere sikker i trafikken. BMS skal teste på i alt tre af deres enheder i 30 dage, siger Dennis Jensen.  

Dennis Jensen er manden bag ZitySafe, og han har længe haft en idé om at ville lave noget til gavn for vognmandsbranchen. Det skyldes blandt andet, at han selv har haft højresvingsulykkerne tæt inde på livet. Dennis Jensen har tidligere arbejdet som driftschef hos Lidl i Køge, og her var der en chauffør, som var meget tæt på at køre en cyklist ned. Også i hans fars forhenværende vognmandsfirma var der en chauffør, som kørte en cyklist ned i et højresving – til alt held brækkede cyklisten dog ”kun” benet.

- Nu er mobilkranen på vej hjem fra München, og så skal ZitySafe monteres torsdag, siger Dennis Jensen.

Han fortæller, at prisen for systemet starter ved 10.000 kroner.  

Hvordan er interessen ellers for advarselssystemet?

- Der er delt interesse, men vi kører hårdt på med reklame nu. For nogle firmaer er det for stor en investering, men for andre, der skal have den rigtige skadeskontrol, er det den helt rigtige investering, siger Dennis Jensen.  

Han fortæller, at aftalen med BMS er kommet i stand ved, at han har tilbudt virksomheden at få produktet på prøve.  

- Det er vigtigt for mig, at der er nogle store virksomheder, der viser vejen og vil prøve produktet. Det er et godt stempel at få med, at de er officielle partnere. Vi vil jo også altid gerne spejle os i nogle af ”de store”, siger Dennis Jensen.  

Fakta:
Med blind vinkel-systemet fra ZitySafe advares de bløde trafikanter med lys og lyd, og på den måde kan udefrakommende nå at agere, før det går galt. Kameraer med indbyggede blind vinkel-sensorer monteres på siden af køretøjet og registrerer bløde trafikanter samt sender en advarsel til chaufføren. På siden af køretøjet monteres en alarm. 

Inde i kabinen vil chaufføren samtidig modtage en advarsel, og han vil på en skærm modtage et grønt, gult eller rødt symbol alt efter farligheden af situationen.

Skulle uheldet alligevel være ude, så er hele scenariet optaget på systemets harddisk, og her kan man rekvirere klippet online, så det kan deles med forsikring og relevante myndigheder. I systemet er der også indbygget DSM-kamera (Driver status monitor), som registrerer chaufførens adfærd såsom træthed, uopmærksomhed, ildebefindende og brug af mobil osv.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078