23948sdkhjf

Ny bødepraksis for dyretransporter må gælde alle sager

Miljø- og Fødevareministeriet fremhævede på et møde med dyretransportchauffører og brancheorganisationer, at praksis siden 1. oktober 2020 er ændret, så det fremadrettet kun er i oplagte tilfælde, at chauffører kan blive idømt bøder for dyrs transportegnethed. ITD mener, det også gælde de sager, der allerede er anlagt ved de danske domstole

Det skal være slut med urimeligt store bøder til chauffører inden for dyretransporter. Så langt var alle repræsentanter fra såvel chauffører som brancheorganisationer på et møde her til formiddag i Miljø- og Fødevareministeriet enige. Den enighed glæder ITD, der gennem længere tid har arbejdet for, at sanktioner inden for dyretransport blev reguleret og håndhævet i overensstemmelse med den politiske aftale på området.

Det skriver ITD i en pressemeddelelse.

- En samlet branche sendte i enighed et meget klart til signal til ministeriet om, at det er stærkt problematisk at pålægge chauffører kæmpe bøder for et ansvar, de ikke har nogen som helst forudsætning for at kunne løfte. Når 2-400 dyr skal lastes inden for kort tid, er det ganske enkelt umuligt for en chauffør at vurdere hver enkelt dyrs tilstand – det må nu engang være landmandens ansvar, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

ITD og andre organisationer understregede samtidig på mødet, at det haster med at få indført mere rimelige vilkår for dyretransportørerne. Der er nemlig risiko for, at adskillige virksomheder og deres ansatte ikke kan se en fremtid i kørsel med levende dyr, simpelthen fordi bødestørrelser og sanktionspraksis er, som den er.

Miljø- og Fødevareministeriet lovede i den kommende tid at undersøge muligheden for en differentiering af bøder, ligesom man også vil se på et nabotjek i forhold til andre landes bødepraksis.

I Danmark har anklagemyndighederne i en række tilfælde forvaltet reglerne for dyrs transportegnethed på en måde, hvor chauffører er blevet idømt bøder på mange tusinde kroner. Efter blandt andet ITD gjorde opmærksom på problemet over for beslutningstagerne, blev der indgået en politisk aftale, der sikrede, at det kun var i de tilfælde, hvor chaufføren havde haft en oplagt mulighed for at vurdere, at et dyr ikke var transportegnet, at han skulle ifalde ansvar. Denne nye praksis har dog først fået effekt fra 1. oktober 2020, og det er kritisabelt, mener ITD.

- Når man nu er enige om, at reglerne også tilbage i tiden er blevet håndhævet på en helt urimelig måde, skal man selvfølgelig sørge for at stoppe det også for de sager, der allerede er i gang. Der må være lighed for loven, siger Anders Jessen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109