23948sdkhjf

Ny Iveco-chef: - Vi er ustoppelige

Ivecos nye topchef har selvtilliden i orden på fabrikkens vegne. Trods corona-krise er troen på fremtiden større end nogensinde hos det italienske lastbilmærke, fortæller Thomas Hilse i dette eksklusive interview:

Jeres moderselskab, CNH Industrial, har lanceret en ny strategi ”Transform2Win”. Hvordan vil I implementere den hos Iveco?

Intet har ændret sig hos på trods af den uhørte situation, vi står i lige nu. Vi har et langsigtet mål – tidslinjen vil måske ændre sig lidt, men vores endelige mål gør ikke. Vi er bestemt stadig på sporet med alle aktiviteter. Pga. den nuværende situation har vores fokus skiftet til krisehåndtering, men strategien er stadig på plads, og vi kører videre med den.

Fra Ivecos synspunkt ændrer Transform2Win-strategien sig overhovedet ikke. Udviklingen af vores produkter fortsætter og går hurtigt. Det er ret utroligt, hvad vi har opnået bare inden for det seneste år. Vi har lanceret den nye Iveco Daily, og sidste sommer kom Iveco S-Way, som jeg tror overraskede mange i branchen. Og i slutningen af sidste år offentliggjorde vi vores samarbejde med Nikola om brint- og batteri-elektriske lastbiler. Jeg tror, at vi igen overraskede branchen med dette træk, og at vi kun tre måneder senere præsenterede en prototype. Der er mere på vej senere i år, når vi lancerer Iveco T-Way, vores offroad-køretøj og efterfølgeren til Trakker. Så i slutningen af 2020 vil vi have et komplet nyt produktprogram på tværs af alle segmenter.

Krisen vil ikke stoppe os. Som vi siger i vores koncern, ”Vi er ustoppelige”, og Covid-19 vil ikke stoppe os.

En af Ivecos top-prioriteter er at styrke positionen i det tunge segment. Er den nye Iveco S-Way – både i diesel- og LNG-version (gas) – det rette produkt til at opnå dette mål? Og hvorfor?

Ja, Iveco S-Way er det rette produkt. Vi ser, at store flådekunder, som var gået over til andre mærker, nu kommer tilbage til os af to hovedårsager: De kan Iveco S-Way med dens produktkoncept, et af branchens bedste førerhuse, og så ser den rigtig godt ud. Den anden årsag er, at vi er førende inden for LNG-teknologi, som vi har været pionerer inden for i de seneste 20 år.

Det bliver også bekræftet af vores markedsandel. Før krisen, i de første tre måneder af 2020, øgede vi vores andel på det europæiske marked med ca. 2%. Det er en stor bedrift i et meget konkurrencepræget segment. Og det er bare begyndelsen, for Iveco S-Way er stadig i lanceringsfasen. Vores nye generation LNG-lastbil kommer nu med flere teknologiske forbedringer i forhold til Stralis LNG, og i løbet af året vil vi have en komplet ny Iveco Way-familie.

Er biogas den rette løsning som overgang for den traditionelle dieselmotor til elektriske lastbiler med batterier eller brint?

Biogas er det eneste CO2-neutrale drivmiddel, der lige nu er tilgængeligt på markedet. Inden for de seneste to år har vi set 2,5% af det tunge marked skifte til gas-teknologi, og jeg tror, at den andel vil øges til 5% inden for de næste år og 10% inden for de næste 10 år.

Det er klart, at om 10 år vil der være flere valgmuligheder for tunge lastbiler. Det vil ikke kun være diesel, eller kun brint, eller kun LNG. Der vil være forskellige løsninger i Europa, afhængig af den enkelte opgave, og hvilken tilgang de forskellige lande har til den grønne omstilling.

Rent elektriske lastbiler vil opnå en lille andel, og brint vil spille en vigtig rolle – der er ingen tvivl om, at dette er fremtiden. Der vil også være et marked for LNG, som ikke bare er en overgangsløsning, men vil fortsætte med at være et reelt alternativ, som er økonomisk interessant. Biogas vil gøre en stor forskel på markedet. Vi ser, at mange kunder udvikler deres egne kilder til biogas, og der kommer flere og flere mindre producenter af biogas i Europa. Det kommer til at gøre en forskel.

Iveco og FPT Industrial (Fiat Powertrain) har satset på gasmotorer i mere end 20 år. Hvordan vil Iveco udnytte dette forspring på det europæiske marked? Vil I vise kunderne, at LNG er lige så god eller bedre end en diesel-lastbil?

Jeg ser et totalt skifte i vores kunders indstilling. Vi behøver ikke overbevise dem om de miljømæssige og økonomiske fordele ved naturgas mere – det ved de allerede og kommer til os. Jeg tror på, at denne omstilling vil tage endnu mere fart på den anden side af Covid-19-krisen. Hos Iveco vil vi drage fuld fordel af denne mulighed, og ved udgangen af 2020 vil vi udvide vores program gennem vores samarbejde med Nikola, med en elektrisk lastbil som vil blive fulgt med en brint-udgave.

Hvis du kigger tilbage på Ivecos resultater sidste år på de store europæiske markeder, hvordan vil du så vurdere dem?

Vi opnåede rigtig gode resultater, helt bestemt. Iveco solgte 125.000 køretøjer, heraf 100.000 i Europa. Vi klarer os godt i Daily-segmentet med en gennemsnitlig markedsandel på 12 procent i en sektor, der stadig vokser. Med øget brug af internet og digitalisering vil vi se endnu større behov for biler i dette segment i fremtiden. Eurocargo vil bevare sin position til specielle opgaver især inden for dette offentlige og til militære miljøer med sin fleksibilitet.

Vores fremtidige succes vil især afhænge af Iveco S-Way og Iveco T-Way. Vi har 6% andel på det tunge lastbilmarked, og i februar i år nåede vi op på 8%. Jeg tror, 2020 vil være et år, hvor vi accellerer, og jeg glæder mig allerede, til vi lancerer Iveco T-Way på markedet senere i år.

Hvordan ser du på resten af 2020 og corona-pandemiens konsekvenser for lastbilmarkedet?

Det vil selvfølgelig afhænge af, hvordan spredningen af virussen udvikler sig, men vi håber, at effekten bliver kortvarig. Som det ser ud nu, forventer jeg, at markedet i år vil ligge 30-35 procent under sidste års niveau, men jeg tror også, at markedet vil komme igen, godt hjulpet af offentlige hjælpepakker. Jeg tror ikke, vi vil opleve det, som oplevede med finanskrisen i 2009. Bankvæsenet er i bedre stand i dag, og regeringer rundt omkring har handlet hurtigt. Hos Iveco ved vi, hvordan vi skal håndtere situationen, så jeg er fortrøstningsfuld.

Iveco og Nikola Motor Company har indgået et partnerskab. Kan du fortælle mere konkret om de næste skridt i introduktionen af batteri- og brint-drevne elektriske lastbiler på markedet?

Covid-19 vil ikke stoppe os. Vi arbejder på fuld kraft med vores amerikanske partnere. Heldigvis gør moderne kommunikationsteknologi det muligt at fortsætte udviklingen, så vi har ikke sat farten ned. Vi forventer at begynde testkørsler senere på året, som vi har meldt ud. For nylig offentliggjorde vi, at produktionen af Nikola Tre i Europa vil ske i Ulm i Tyskland. Det tror jeg er et godt valg. Ulm er lige i hjertet af den europæiske brint-produktion, og i en stat der er meget støttende over for investeringer i denne teknologi. Vi har i forvejen en stor del af vores udviklingsfolk placeret i Ulm.

Vi arbejder lige nu på den tekniske udvikling af bilen. Vi er langt fremme og holder os inden for tidsplanen med at have den batteri-elektriske version af Nikola Tre klar i 2021 og brændselcelle-bilen klar i 2023. Så der er ingen ændring, vi vil også være ustoppelige på dette punkt!

Både batteri- og brint-lastbilen vil blive solgt af Ivecos netværk som en Nikola-lastbil. Hvordan vil markedet reagere?

Jeg tror, markedet vil reagere meget positivt, fordi vi er to partnere med markante styrker, der supplerer hinanden. Nikola er markedsledende inden for brændselscelle-teknologi til lastbiler, så vi er sikre på, at vi i dem har fundet en partner med et forspring i denne teknologi. På den anden side kan vi tilbyde 45 års erfaring i at producere, servicere og teste tunge lastbiler i Europa.

 

Original tekst: Gianenrico Griffini

Dansk bearbejdelse: Rasmus Haargaard

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062