23948sdkhjf

Ny rapport: En femtedel af Europas lastbiler mangler chauffører

En femtedel af førersæderne i den europæiske vejtransportsektor mangler chauffører, lyder det ifølge en – rapport fra den internationale vognmandsorganisation IRU, som bl.a. har danske DTL som medlem.

Den europæiske vejtransportsektor står over for den mest akutte mangel professionelle på professionel arbejdskraft i årtier, viser en ny rapport fra International Road Transport Union.

Rapporten er baseret på oplysninger fra interessenter på tværs af den europæiske transportindustri og hentet fra to undersøgelser foretaget af IRU.

En rundspørge blandt IRU-medlemmer og associerede organisationer i Europa fra oktober 2018 til januar 2019 viste en åbenlys chaufførmangel på 21% i godstransportsektoren og 19% i bussesektoren. Problemet er stigende, da manglen forventes at nå 40% i begge sektorer, efterhånden som efterspørgslen vokser i 2019.

Boris Blanche, IRU's adm. direktør udtaler:

»Transportbranchen bør omgående gøre en indsats for at tackle manglen på chauffører. Sker det ikke, vil det få alvorlige konsekvenser for den europæiske økonomi og føre til stigende omkostninger for virksomheder, forbrugere og passagerer.«

»Men der er ingen mangel på muligheder i dette erhverv. Faktisk viste vores undersøgelse, at jobtilfredsheden har tendens til at være høj, med kun 20% af de adspurgte chauffører, der har udtrykt egentlig utilfredshed med deres arbejde.«

Hvad ligger der bag ved chaufførmangelen?

Ifølge IRU’s undersøgelse:

  • 57% af de mandlige chauffører og 63% af de kvindelige chauffører mener, at det dårlige billede af erhvervet er kvælende for rekrutteringen.
  • 79% af chaufførerne mener, at vanskeligheden med at tiltrække kvinder til erhvervet er en af de største årsager til manglen på chauffører. Dette understøttes af data fra International Transport Forum, der viser, at kvindelige chauffører kun udgør 2% af de europæiske chauffører.
  • 70% af bilister i alderen 25-34 mener, at vanskelighederne med at tiltrække unge er, en af hovedårsagerne til manglen på chauffører.
  • Blandt chauffører mener 76% at det er arbejdsvilkårene, og 77% mener, at for lange perioder væk fra hjemmet afskrækker mange fra at søge ind i erhvervet.
  • Industrien lider også af en aldrende arbejdsstyrke. I Europa beskæftiger flertallet af godstransportsektorens virksomheder chauffører med en gennemsnitlig alder på 44 år, mens den gennemsnitlige alder for de beskæftigede chauffører i passagertransport er 52 år.

»Der skal gøres en global indsats for at tackle negative misforståelser og forbedre erhvervets image. Samtidig skal alle interessenter i branchen arbejde for at forbedre arbejdsvilkårene i sektoren. Behandlingen af chauffører bør forbedres med tilstrækkelig infrastruktur og passende faciliteter,« fortsætter Boris Blanche.

»For at industrien skal tiltrække en ny og forskelligartet arbejdsstyrke, især forøgelse af beskæftigelsen af unge og kvinder, bør der indføres en mere inkluderende rekrutteringspolitik på tværs af sektoren.«

IRU Driver Shortage Road Map

For at imødegå de nævnte udfordringer har IRU arbejdet tæt sammen med sine medlemmer for at oprette en handlingsplan for kort, mellemlang og lang sigt.

IRU har allerede taget skridt, herunder regelmæssig indsamling af massive virksomhedsdata, for at finde fakta og overvåge tendenserne. IRU har lanceret et fælles initiativ med European Shipping Council (ESC) for at udvikle fælles principper med det formål at forbedre behandlingen af chauffører på leveringssteder. IRU har også oprettet en ekspertgruppe for at håndtere chaufføruddannelseslovgivningen og dens effektivitet.

IRU vil oprette et netværk for kvinder i transport med det formål at øge antallet af kvinder inden for transportsektoren og deres repræsentation på alle arbejdsniveauer samt fremme transport som et attraktivt felt for kvinder at arbejde i. Det skal bidrage til incitamenter såsom at opfinde særlige priser for kvindelige chauffører og de virksomheder, der gør det bedst med hensyn til rekruttering, inklusion og fastholdelse.

Yderligere statistikker:

  • I Det Forenede Kongerige ankommer landets udgang fra Den Europæiske Union, da den mangler chauffører, forventes at vokse med en svimlende hastighed på 50 chauffører om dagen.
  • Den gennemsnitlige chaufføralder i Tyskland er nu over 47, hvilket betyder, at ca. 40% af arbejdsstyrken på lastbiler og 55% af busselskabernes arbejdsstyrke forventes at gå i pension i 2027, hvilket skaber mangel på omkring 185.000 chauffører.
  • I Belgien vurderer busoperatørerne, at industriens behov vil kræve, at de ansætter 28% flere chauffører end niveauerne i 2018, hvilket resulterer i en mangel på chauffører på næsten 50%.
  • I Norge estimerer vognmændene, at deres efterspørgsel efter chauffører vil stige med 12% i 2019. I kombination med de 22% chaufførmangel konstateret i 2018 vil dette øge deres chaufførmangel til 35%.
  • Vognmandsvirksomheder i Rumænien havde en chaufførmangel på 37% i 2018 og påpeger, at 32% flere chauffører ville være nødvendige for vækst i 2019, hvilket skaber en chaufførmangel på næsten 70%, hvis der ikke tages hånd om problemet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11