23948sdkhjf

- Ny sanktionspraksis gør det nemmere at være chauffører

Fødevarestyrelsen har i februar i år gennemført en ændring i sanktionspraksissen for chauffører af dyretransporter. Den nye praksis er foretaget i forlængelse af den politiske aftale fra december 2018, hvor regeringen og Dansk Folkeparti vedtog styrket kontrol på dyretransportområdet. Aftalen indeholder blandt andet en ophævelse af klippekortordningen.

Med den nye ændring vil fokus i forhold til sanktionering vedrørende transportegnethed i højere grad være rettet mod transportvirksomheden og landmanden. Konkret vil chaufføren på en dyretransport fremover alene blive sanktioneret ved grove overtrædelser, som han kan gøres personligt ansvarlig for. Det indebærer, at chaufføren som udgangspunkt ikke sanktioneres i de typiske sager om blandt andet ikke-transportegnede dyr og manglende vedligeholdelse af køretøjet.

»Vi er i ITD umiddelbart tilfredse med, at der lige på dette område er blevet lyttet til branchen. Men vi agter i samarbejde med Fødevarestyrelsen og andre aktører i branchen at fortsætte arbejdet for at få implementeret andre løsninger til gavn for transportbranchen,« siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

ITD peger på, at der stadig er en lang række problemer i forhold til dyretransportområdet. Det gælder for eksempel mangler og fejl ved GPS-registreringerne, fejl i Eksportportalen og uklarhed om definition af virksomheder, der betegnes som ”brodne kar”.

Den nye praksis betyder, at eventuelle sanktioner som udgangspunkt og efter en konkret vurdering fremover vil blive rettet mod transportvirksomheden og/eller besætningsejeren. Eventuelle overtrædelser og parternes udviste uagtsomhed vil dog altid være underlagt en konkret vurdering. Chaufføren er stadig ansvarlig, hvis han/hun har et påviseligt ansvar for skader på dyrene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062