Ny undersøgelse: Chaufførmanglen stiger og forventes at ramme 40 procent i 2022
IRUs årlige undersøgelse af chaufførmangel viser, at ubesatte stillinger for erhvervschauffører fortsætter med at stige med alarmerende hastigheder over hele kloden.
Det oplyser IRU, der er en international vognmandsorganisation og blandt andet tæller DTL og ITD som deres medlemmer.
IRU undersøgte mere end 1.500 kommercielle vejtransportoperatører i 25 lande i Amerika, Asien og Europa og resultatet viser, at manglen på lastbilchauffører steg i alle regioner i 2021.
I Europa steg de med 42 % fra 2020 til 2021. For eksempel nåede åbne ubesatte chaufførstillinger op på 71.000 i Rumænien, 80.000 i både Polen og Tyskland og 100.000 i Storbritannien. I Mexico steg manglen med 30% til 54.000; i Kina med 140 %. Højere chaufførlønninger i 2021, især i Europa og USA, har ikke ført til mindre mangel.
IRUs generalsekretær Umberto de Pretto siger:
- Kronisk mangel på chauffører bliver værre, med millioner af ubesatte stillinger. Dette sætter allerede stressede økonomier og samfund i højere risiko for inflation, sociale mobilitetsproblemer og forsyningskædenedsmeltning.
Ser man frem mod 2022, forventer transportoperatører i de fleste regioner, at manglen på lastbilchauffører vil blive ved med at stige: Tyrkiet med 15 %, Mexico med 32 % og Eurasien og Europa med 40 %.
Demografisk tidsindstillet bombe
Unge chauffører under 25 år forblev et lille mindretal med 6 eller 7 % af lastbilchaufførpopulationen i de fleste regioner. På den anden side er der mellem to og fem gange flere ældre bilister over 55 år i alle regioner, bortset fra Kina og Mexico. I USA og Europa udgør ældre chauffører omkring en tredjedel af arbejdsstyrken. Europa har den højeste gennemsnitlige chaufføralder med 47 år.