23948sdkhjf

Ny vej har lettet presset

Da den nye Nordhavnsvej på Østerbro i København åbnede i december 2017, skete det med en klar forventning om, at omfartsvejen ville føre til en bedre fordeling af trafikken på Østerbro og samtidig forkorte rejsetiden for de trafikanter, der dagligt pendler ind og ud af byen. Samtidig skal Nordhavnsvej sikre god trafikforbindelse til den nye bydel, der er under opbygning i Nordhavn, som på sigt vil huse 35.000 indbyggere og 35.000 arbejdspladser. Endelig var det et klart mål, at den tunge containertrafik og byggetransport til og fra Nordhavn skulle ledes væk fra handels- og beboelsesgaderne på Østerbro og direkte ud til Helsingør Motorvejen.

På selve Nordhavnsvej har trafiktallet været støt stigende uge for uge siden åbningen. De seneste opgørelser viser, at der på almindelige hverdage kører over 22.000 køretøjer på Nordhavnsvej, mens antallet ligger på omkring 11-12.000 biler på lørdage og søndage. Næsten 2,8 mio. bilister har benyttet vejen siden åbningen d. 18. december.

Der er samtidig forsvundet 32 procent af den tunge trafik fra Vordingborggade – og det er især den tunge lastbilskørsel igennem gaden, der hidtil har været til stor gene for gadens beboere.

Der er også kommet mindre tung trafik på Kalkbrænderihavnsgade (- 20 procent), Strandboulevarden (-26 procent), Strandvejen (-63 procent) og Tuborgvej (-67 procent), mens Sundkrogsgade, som fører lastbilerne fra Nordhavn ud til Nordhavnsvej, har haft en stigning i tung trafik på 18 procent.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078