23948sdkhjf

Nye regler for surring af gods

En lang politisk kamp af bl.a. DTL og ITD fører nu til, at udskældte europæiske regler om fastsurring af gods gøres nemmere for de europæiske transportvirksomheder, uden at det går ud over sikkerheden på vejene.

Det er nemlig med sværdslag lykkedes for en række europæiske lande at få udarbejdet og sluttelig få vedtaget en ny europæisk standard, EN 12195-1, for beregning af antallet af surringer på eksempelvis en trailer i Den Europæiske standardiserings organisation, CEN.

»Det er vi meget glade for, selv om vi i dagens Danmark kun har Færdselslovens overordnede bestemmelser omkring lastsikring og ikke et fast regelsæt i lighed med tyskerne og svenskerne. I forbindelse med uddannelse i lastsikring benytter vi i dag de samme regler som svenskerne, og det er IMO-reglerne og ikke EN- standarden. Hvis vi får et regelsæt i Danmark, så har DTL og ITD medvirket til, at der med den nye EN standard er skabt et realistisk grundlag, og stor lighed mellem resultaterne af beregninger i henhold til IMO-reglerne og den nye EN-standard – vel at mærke, uden at det går ud over trafiksikkerheden, som er et must,« siger DTL-konsulent Karsten Gade.

ITD lægger også vægt på, at den nye EN-standard ved beregning af lastsikringen giver et resultat, der ligger tæt op ad beregninger i henhold til IMO/ILO/UN ECE-standarden fra 2001, der i årevis har været brugt både til landevejstransport og inden for skibsfarten.

”Lastsikringsberegninger i henhold til den reviderede EN-standard, og for den sags skyld standarder som IMO/ILO/UN ECE, giver anvisninger om et langt mere realistisk antal surringer på en given last end den skrappe nationale tyske norm VDI 2700 og den tidligere EN-standard. Vi har eksempler på, at tysk politi med henvisning til de nationale tyske regler har krævet over 100 surringer på en fuldlastet gardintrailer, hvor beregning i henhold til IMO ville have givet et resultat på 10–15 spændebånd på den samme last – uden at gå på kompromis med sikkerheden. Den netop vedtagne EN-standard giver resultater, der ligger meget tæt på IMO og dermed meget lig de retningslinjer, som vi hovedsageligt anvender i Danmark,” siger Jørn-Henrik Carstens, teknisk konsulent, ITD.

[add:179]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07