23948sdkhjf

Nye regler: Vandtætte skodder mellem kontrol og godkendelse

Der bliver nye regler at forholde sig til ved årsskiftet for alle, der har at gøre med motorkøretøjer, opbygning og syn.

En forordning fra EU – 2018/858, hvis formål er at opdatere den retlige ramme for reglerne om godkendelse af køretøjer, systemer og separate tekniske enheder for at sikre en høj grad af sikkerhed og beskyttelse af sundhed og miljø, er nemlig trådt i kraft og fra 1. januar 2022 skal reglerne implementeres. Men mange i branchen er urolige for konsekvenserne af de nye regler.

- Problemet er, at Danmark som et af de eneste lande i EU ikke har implementeret det direktiv, der kom i 2007 – 2007/46, der handler om typegodkendelser, og som nu erstattes af en ny og opdateret forordning på området. Forestil dig et højt bjerg.. Alle andre er oppe af bjerget og tæt på målet, mens vi her i Danmark står ved foden af bjerget og nu skal indhente 14 års forspring. Sådan bliver det for de danske opbyggere, og det vil komme til at koste nogle livet, siger Thomas Krebs, der er direktør i brancheforeningen SKAD.

Den nye forordning, der er 218 sider lang, lå færdig 30. maj 2018. Implementeringen af den nye forordning i en dansk sammenhæng er flere gange blevet udskudt. Netop nu, og med frist 18. august, er der en høringsrunde i gang, hvor branchen kan komme med sit indspark til lovforslaget om ændring af lov om godkendelse og syn af køretøjer.

Danmark mangler kompetencen

Her er SKAD også kommet med sin holdning til EU-forordningen og altså det danske lovforslag.

- Der er forståelse for at Danmark skal efterleve EU-forordninger og -direktiver, og at dette kræver en ”opgradering” af det danske kontrolsystem. Overordnet anser vi det dog for en meget kompleks og svær proces, da Danmark ingen historisk kutyme har haft med at afprøve og godkende på den måde, som de fleste andre EU-lande har gjort i årtier, skriver SKAD blandt andet i sit høringssvar og fortsætter:

- Der er endnu ikke en eneste virksomhed, der har ansøgt om at blive Teknisk Tjeneste, hvilket vil betyde, at flere i loven indeholdte forhold ikke kan udføres i det virkelige liv, hvis denne status fastholdes. Der er endnu ikke udviklet den rette uddannelse, der kræves, for at kunne blive Teknisk Tjeneste medarbejder eller medarbejder i en godkendelsesenhed. Danmark har heller ikke endnu en teknisk baseret styrelse, der har stor viden og kompetencer om op- og ombygning af køretøjer i alle grupper, som man har i andre lande. Denne ekspertise skal først opbygges i de kommende år.

Høringssvaret er sendt 8. juli.

Med de nye regler betyder det, at der i Danmark skal være de såkaldte tekniske tjenester, som er den organisation eller det organ, der af den godkendende myndighed er udpeget til at udføre den indledende vurdering og andre prøvninger eller inspektioner af køretøj og køretøjets opbygning. Når køretøjet og dens opbygning har været en tur forbi den tekniske tjeneste, skal køretøjet videre til en godkendelsesenhed, der erstatter et registreringssyn. Og der skal være 100 procent vandtætte skodder mellem de to instanser.

Den skræddesyede løsning får det svært

Men ifølge Thomas Krebs har endnu ingen meldt sig på banen til at blive godkendt som teknisk tjeneste, hvilket er et stort problem, når der i princippet skal stå tekniske tjenester klar til at afprøve og gennemgå køretøjer og opbygninger per 1. januar 2022. Derfor har SKAD også anbefalet et alternativt system, der sikrer geografisk tilgængelighed og fair konkurrence. Thomas Krebs påpeger også, at der ikke er udarbejdet det nødvendige it-system, der kan håndtere de enorme mængder dokumentation, som hvert enkelt køretøj og hver enkel opbygning vil give, da de nye regler siger, at hver enkel sikkerhedsrelevant komponent – på køretøjet og opbygningen - skal være enten EU-typegodkendt eller godkendt i forhold til Færdselsstyrelsens krav, og de oplysninger skal kunne dokumenteres og gemmes hos Færdselsstyrelsen.

- Færdselsstyrelsen står over for en kæmpe opgave. Og de danske vognmænd, som altid har været glade for en skræddersyet løsning, og de danske opbyggere som er eksperter i at lave de skræddersyede løsninger, står over for en betydelig forandring, slutter Thomas Krebs.

Høringssvaret fra SKAD kan hentes i sin fulde længde på www.opbyggerbranchen.dk.

Lastbil Magasinet har bedt Færdselsstyrelsen svare på, hvor mange der har indtil nu søgt om at blive godkendt til teknisk tjeneste, hvem der kan blive godkendt til at udføre teknisk tjeneste, og hvordan reglerne vil blive implementeret.

Styrelsen er ikke vendt tilbage med svar inden redaktionens afslutning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079