23948sdkhjf

Nye synsregler styrker trafiksikkerhed

Næsten 40 gange.

Så mange gange øges antallet af obligatoriske kontrolpunkter, når køretøjer synes efter det nye EU-synsdirektiv.

Tidligere var synsmedarbejdere forpligtet til at syne fire obligatoriske kontrolpunkter på et køretøj og så lave stikprøver på resten af bilen. Men med de nye, strammere regler skal synsmedarbejderen fremover tjekke 158 kontrolpunkter på bilen.

»Den naturlige konsekvens af det forøgede antal kontrolpunkter er derfor også, at synet kan tage lidt mere tid end vores kunder tidligere har været vant til,« siger Lars Kiholm, teknisk chef hos Applus Bilsyn.

Nye regler giver mere ensartet kvalitet


Det mere omfattende EU-regelsæt, der implementeres for at harmonisere synsreglerne på tværs af de europæiske landegrænser, er imidlertid positivt for trafiksikkerheden.

»Reglerne forpligter synsmedarbejderne til at levere samme høje kvalitet i synet. Måden, man syner på, bliver dermed ikke længere et spørgsmål om synsmedarbejderens kendskab til, hvor en given bilmodel har defekter. Det minimerer risikoen for, at køretøjer med alvorlige fejl forlader synshallerne og kører rundt i trafikken. Det er positivt for trafiksikkerheden,« lyder vurderingen fra Lars Kiholm.

Flere akselløft og slanger på studserne


Et af de steder, hvor synene strammes op på de tunge køretøjer, er på akslerne. Før indførelsen af EU-synsdirektivet undersøgte synsmedarbejderne kun det styrende sæt aksler. Nu gælder det alle aksler. Hos Applus Bilsyn løfter synsfolkene akslerne med en donkraft og undersøger dem tilbundsgående for slør i hjulophængene samt hjulslør og modstand i hjulene.

Løft af akslerne på de store påhængskøretøjer var før heller ikke en del af det obligatoriske syn. Nu skal synsmedarbejderen gang på gang ned i graven under påhængsvognen for at løfte og kontrollere alle tre aksler.

Samtidig skal han nu sætte slanger på studserne og fremregne lastbilens bremsekraft. Tidligere var det kun et krav på de store påhængskøretøjer.

Tjek køretøj før syn


»I dag undersøger vi både tunge og lette køretøjer ud fra et øget antal kontrolpunkter. Det øger risikoen for, at sysmedarbejderne finder noget at bemærke og naturligvis, at køretøjet skal synes om. F.eks. medfører mindre fejl på dæk og lygter nu omsyn. Det er dyrt for vognmændene med et omsyn. Derfor gør vi, hvad vi kan, blandt andet via fagarrangementer i vores Erhvervsklub, for at informere vores kunder om, hvordan vi syner tunge køretøjer efter de nye regler,« tilføjer Lars Kiholm.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109