23948sdkhjf

Nyt certifikat til kranførere på vej

 Der er mange og åbenlyse fordele ved at indføre et fælles europæisk kranførercertifikat. Det mener Dansk Kran Forening, der de seneste tre år har deltaget aktivt i den europæiske kranforening ESTA’s arbejde for at udvikle et certifikat for kranførere, der er fælles for alle europæiske lande.

Som det er i dag, ser kravene til kranførercertifikater meget forskellige ud i de europæiske lande. Det kan betyde store forskelle i niveauet af uddannelse for kranførerne og samtidig kræver det godkendelse hos de enkelte lande, når en kranfører skal arbejde udenlands.

De første skridt mod et fælles europæisk certifikat til kranførerne er taget. Hos Mammoets træningscenter i Rotterdam har fire kranførere allerede været igennem ECOL (European Crane Operators Licence). 240 timers træning med vekslen mellem teori og praksis. Undervisningen kører som et pilotprojekt, der skal være med til at sætte rammen for den endelige udformning af ECOL.

Danmark får stor indflydelse 

Til september kan de første danske kranførere så også gennemføre undervisningen på pilotprojektet og dermed få det fælles europæiske kranførercertifikat ECOL. Det bliver EUC Lillebælt, der vil være uddannelsessted for de kranførere, der ønsker det europæiske certifikat.

»Når den danske del af pilotprojektet er gennemført, vil vi i styregruppen evaluere, tilrette og tilpasse og derefter har vi en endelig model for ECOL,« siger Kim Hvolbøl, regionsdirektør BMS og repræsenteret i ECOL for Dansk Kran Forening. Desuden er han formand for det ECOL-eksamensudvalg, der giver den sidste godkendelse, når en kursist har gennemført de 240 timers intensiv uddannelse for at få det fælles europæiske kranførercertifikat. Også en anden dansker har fået en plads i udvalget. Kim Poulsen, EUC Lillebælt er valgt som næstformand.

»Vi får stor dansk indflydelse, og det er positivt. I Danmark har vi høje krav til vores kranførere. Overliggeren er høj, så derfor har vi skullet sikre os, at danske standarder blev holdt på samme høje niveau,« siger Kim Hvolbøl. Han har på, vegne af Dansk Kran Forening, arbejdet på at få det fælles europæiske kranførercertifikat gjort til virkelighed gennem de seneste tre år. Og hvorfor er det så vigtigt med dette fælles bevis, der skal strømline krav og regler og uddannelsesniveau for en samlet flok af kranførere i Europa?

»Det er vigtigt fordi, kunderne efterspørger en højere grad af sikkerhed, og som det ser ud i dag, er der lande, der ikke har en egentlig kranføreruddannelse. Et fælles europæisk certifikat som ECOL vil sikre, at alle kranførere har samme høje uddannelsesniveau. Og det vil være til gavn for sikkerheden på alle projekter rundt om i Europa. Som det er nu, kan et projekt have kranførere fra fem, seks, ti forskellige lande, der alle kræver særskilte godkendelser. Med ECOL vil det blive forenklet for både virksomhed og for den enkelte kranfører,« siger Kim Hvolbøl.

Målsætningen er at indføre ECOL, det fælles europæiskekranførercertifikat, ultimo 2018/primo 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078