23948sdkhjf

Nyt firma vil bygge ”super-betonbiler”

Conmat er navnet på en ny betonbil-leverandør, som udspringer af virksomhederne Kebok i Esbjerg, som selv har kørsel med færdigbeton, og Kudsk & Nissum A/S i Vojens, som har mange års erfaring med betonkørsel, samt opbygning af specialbiler og servicering af netop betonbiler.

Conmat er ifølge eget udsagn klar til at byde ind med løsninger til betonbranchen, som ikke tidligere er set i Danmark. Og så satser firmaet også på det svenske marked. Kebok kører selv i øjeblikket med en prototype på en betontrailer med forskydelig tromle og 18 meter bånd.

Den første bil, som den nye virksomhed vil være klar til at sende på gaden som demobil i næste kvartal, vil være en fireakslet 8x4 lastbil med 9 m³ tromle og det nye 18 meter bånd.

Foruden opbygning af betonbiler vil Conmat levere materiel fra den tyske fabrik Euromix, som blandt andet producerer betonbiler, betontrailere, tipløsninger og betonpumper.

Personerne bag Conmat, som også anvender navnet Nordic Concrete Material, er direktør Esben Bjerg Olesen, som driver Kebok, og Morten Kudsk, som er medejer af transportfirmaet Kudsk & Nissum, som også omfatter den selvstændige virksomhed Lastvognscenter Syd.

Længere bånd

”En markant forskel på vores tromlebil og biler fra andre producenter er, at transportbåndet er længere end på nogen anden standard-betonbil. Vi har selv udviklet båndet med længere udskud, og det er dansk produceret, siger Esben Bjerg Olesen.

- Normalt er transportbåndet på en tromlebil 12 plus 4 meter, som altså giver en total på 16 meter. Vi producerer vores egne bånd, og de er 12 plus 6 meter. Altså 18 meter i alt. Det giver selvsagt længere rækkevidde med mulighed for at læsse betonen af længere inde på byggepladser og i bygninger, siger han.

- Samtidig har vi tilføjet en mulighed for som ekstraudstyr at tilkøbe, at hele tromlen på betontrailere gøres forskydelig. Ved at ændre akselbelastningerne øger vi kapaciteten i tromlen med omkring 2,5 tons, fortæller Esben Bjerg Olesen.

Fokus på service

Det nye firma, Conmat, får base hos Kudsk & Nissum i Vojens, hvor opbygningen af tromlebilerne kommer til at foregå. Her har Lastvognscenter Syd både mandskab og faciliteter til at færdiggøre bilerne med de ekstra features i forhold til betonbiler fra andre leverandører.

Det er også herfra, det nye firma vil levere service til bilerne. Morten Kudsk er desuden i gang med at opbygge et landsdækkende net af servicepartnere, så Conmat er klar til at rykke ud med assistance, hvis en betonbil skulle få behov.

Fandt en stærk partner

Hele tanken om at lave og sælge det helt tunge materiel til distribution af færdigbeton opstod, da Esben Bjerg Olesen fik mulighed for at købe rettighederne til betonbåndet, som brød med de hidtidige længde-begrænsninger.

- En smedemester havde forsøgt sig, men havde ikke formået at gøre projektet færdigt. I min egen virksomhed, Kebok, har vi mandskabsudlejning og rekruttering, men kører også beton med egne køretøjer og chauffører. Derfor har jeg det professionelle kendskab til, hvad der virker på tromlebiler – og hvordan. Så jeg købte tegningerne til projektet af smedemesteren og byggede mere på, forklarer Esben Bjerg Olesen.

Den første bil var færdig i august 2019, og derefter fulgte en test hos nogle af Keboks gængse kunder rundt om i Danmark. Derefter begyndte Esben Bjerg Olesen at se sig om efter en teknisk partner, og det endte altså med samarbejdet med Kudsk & Nissum.

Nu planlægger makkerparret bag Conmat den første demotur til virksomheder med færdigbeton til august.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109