23948sdkhjf

Nyt forsøg med fartmærker skal minde om fartgrænsen på landevej

Det er som bekendt ikke alle trafikanter, der overholder fartgrænserne, og særligt på landevejene bliver der ofte trykket for hårdt på speederen. En af årsagerne kan være, at trafikanterne ikke er opmærksomme på, hvor hurtigt de må køre, og det vil Vejdirektoratet gerne hjælpe dem med.

Derfor vil Vejdirektoratet nu undersøge, om et lille fartmærke på kantpælene med den generelle hastighedsgrænse på 80 km/t kan få flere trafikanter til at sænke farten.

-Der er desværre stadig for mange, der kører for hurtigt og overtræder hastighedsgrænserne. Det gælder også på vores landeveje. Vi ved, at mange trafikulykker skyldes for høj fart og uopmærksomhed. Vejdirektoratet vil med et meget enkelt fartmærke nu minde bilisterne om hastighedsgrænsen. Det er positivt at se, at man prøver nye metoder af for at komme problemet til livs, og jeg glæder mig selvsagt til at se resultaterne, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Vejdirektoratet vil placere et lille fartmærke med refleks på de mange hvide kantpæle langs vejene.

Forsøget skal teste, om trafikanterne bliver bedre til at overholde hastigheden, hvis de hele tiden bliver mindet om den.

Forsøget med de nye fartmærker på kantpælene gennemføres på cirka 35 kilometer statsvej, hvor den generelle hastighedsgrænse er 80 km/t. Her placeres det lille røde mærke på hver eller hver anden kantpæl i højre side af vejen.

Det røde fartmærke med det sorte tal minder om de almindelige runde fartskilte, og Vejdirektoratet håber derfor, at det lille mærke vil vække genkendelse trods dens formindskede størrelse.

Vejdirektoratet har udvalgt seks strækninger til forsøget, hvor gennemsnitshastigheden ligger over 80 km/t.

Inspirationen til forsøget kommer fra Holland, hvor man længe har angivet den aktuelle hastighedsgrænse med meget korte intervaller på tavler langs vejen. Hvilket har haft positiv effekt. Desuden har Vejdirektoratet selv tidligere lavet forsøg med markering af den generelle hastighed på 80 km/t på almindelige hastighedsskilte. Disse forsøg viste en markant nedsættelse af gennemsnithastigheden på forsøgsstrækningerne.

”Hvis det viser sig, at dette forsøg kan få flere til at køre efter de gældende regler, kan der være tale om et forholdsvis enkelt og billigt trafiksikkerhedsinitiativ, der nemt kan rulles ud på flere landevejstrækninger rundt i Danmark, siger Vejdirektoratets ekspert i trafiksikkerhed Marianne Foldberg Steffensen.

Forsøget kører frem til efteråret 2021, hvorefter Vejdirektoratet vil evaluere og vurdere, om der er grundlag for permanent anvendelse af fartmærker på kantpæle i åbent land.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047