23948sdkhjf

Udsigt til mere ø-kørsel

Læsø: Øens omsætning sætter kurs mod markant optur.

Fordelingen af offentlige midler til trafikal ligestilling for Læsøfærgen er særdeles godt nyt for Læsø’s beboere, øens sommerhusejere og turister.

Samtidigt er der udsigt til markant øget godskørsel til og fra øen.

Markant lavere billetpris

En udsigt der skyldes en markant nedsættelse af færgebilletterne til og fra øen.

175 kroner for en personbil med to voksne og to børn.

Det er således prisen for læsøboere med behov for at sejle med Læsøfærgen fra 1. januar 2018. Der er således tale om en markant prisnedsættelse på 56 procent i forhold til den nuværende familiepris på 405 kroner for en færgetur mellem Frederikshavn og Læsø.

Også ejere af sommerhuse på øen får samme priser som de fastboende, mens turister får færgebilletter med omkring 50 procent rabat i forhold til normalprisen fra 2016, inden den trafikale ligestilling trådte i kraft.

Her lyder prisen på 250 kroner for en standardbillet til en personbil med op til syv passagerer.

Mere trafik, mere vækst

For turisternes vedkommende gælder de stærkt nedsatte priser nu i 10 af årets 12 måneder med kun højsæsonen som undtagelse.

Lars Simon Rieks, direktør i Færgeselskabet Læsø:

- Der er i alle tilfælde tale om markante prisnedsættelser, som uden tvivl vil skabe mere trafik og deraf følgende vækst, jobs og øget bosætning på Læsø. Særligt fordelagtige er de nye priser for Læsøfærgens kernekunder i form af læsøboerne, som vi desuden imødekommer med en forenkling af vores billettyper.

Offentlig støtte

Færgeselskabet Læsøs direktør henviser til, at færgeselskabet ligeledes 1. januar 2018 introducerer en forenklet billettype til beboerne på Læsø, så det bliver hurtigere og nemmere at booke billetter.

Hidtil har prisen for en bil med passagerer varieret afhængigt af, om passagererne var pensionister, voksne, børn eller en blanding. Fra næste år forsvinder den differentierede billettype og bliver erstattet af en standardpris på 175 kroner for en såkaldt ø-bil med op til syv passagerer uanset alder.

Prisnedsættelserne skyldes, at Færgeselskabet Læsø har lagt sidste hånd på fordelingen af de offentlige midler, der har til formål at sikre trafiktal ligestilling – princippet om at det skal koste det samme at sejle en kilometer med færge, som det koster at køre en kilometer i bil. Ligeledes har Færgeselskabet Læsø brugt egne midler til at nedbringe priserne yderligere.

Ny Læsø-færge

Olav Juul, bestyrelsesformand i Færgeselskabet Læsø:

- De nye priser kommer til at betyde rigtig meget for øen. Vi har allerede én gang oplevet markant vækst i trafikken, da prisen på færgebilletter blev nedsat i 2016, og det samme vil efter al sandsynlighed ske igen. Imidlertid understreger prisnedsættelserne og den medfølgende øgede interesse omkring Læsø, at vi har brug for yderligere kapacitet, hvorfor vi arbejder videre med planerne om at investere i en ny Læsø-færge.

Olav Juul henviser til, at Færgeselskabet Læsø er i færd med at undersøge muligheden for at indsætte en ny og moderne færge med den nødvendige kapacitet for ruten. Dette skyldes de nuværende færgers alder, og at de på de mest travle tidspunkter er fuldt booket. Det betyder, at de nuværende færger ikke er i stand til at følge med den voksende interesse for Læsø, hvilket i sidste ende resulterer i mistet indtjening for øens turismeaktører og dermed Læsø som sådan.

Vækst og udvikling

Aftalen om lavere færgetakster til de danske øer er en del af aftalen ”Vækst og udvikling i hele Danmark”, der er enstemmigt vedtaget af alle partier i Folketinget. Priserne på færgebilletter til Læsøfærgen blev første gang sat ned i perioden 15. august 2016 til 23. oktober 2016. Det resulterede i en stigning på 37 procent i antallet af overførte personbiler sammenlignet med den tilsvarende periode året forinden.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113