23948sdkhjf

Oldermand med ny stil

Henrik Tofteng, som er nummer 87 i rækken af oldermænd i Kjøbenhavns Vognmandslaug, vil køre sin egen transportpolitiske linje. Det sagde han, da Vognmandslauget torsdag holdt generalforsamling. Han afløste Jørgen K. Jensen som oldermand 23. september 2021.  


- Jeg er ingen Jørgen K. Jensen eller en kloning af ham. Det ønsker jeg heller ikke at være. Af natur er vi en del forskellige, men vi har de samme meninger om udviklingen af Laugets identitet og profil, sagde Henrik Tofteng i laugsberetningen.  


- Trods Laugets mange gode traditioner skal der hele tiden fokuseres på nye udfordringer og muligheder. Vi skal også have viljen til at indrette os efter de barske forandringer, der ligger lige om hjørnet.


Efter Vognmandslaugets opfattelse er 2022 blevet et meget udfordrende år for vognmændene.


- Dønningerne fra den russiske invasion i Ukraine har allerede ramt os. Brændstofpriserne er presset gevaldigt i vejret. Transport er blevet dyrere.
Mange af vores kunder tager de forhøjede transportpriser forholdsvis pænt. De ved nemlig godt, at de ikke skyldes vognmandsgrådighed, men en vis hr. Putins erobringstrang, sagde oldermanden.
 
- Nogle udfordringer lader måske vente på sig, men det er helt sikkert, at de kommer. Det gælder ikke mindst resultaterne af de mange politiske affyringer i kampen om at gøre al transport grøn. I nogles glansbilledudgave skal fremtidens transport nærmeste flyves på englevinger, som vist nok er noget af det mest uskyldsrene, der findes. Oversat til praktisk vognmandssprog. Ud med fossile brændstoffer. Ind med el og brint. Koste, hvad det vil. I klimaets hellige tegn er omkostninger uden betydning, sagde oldermanden, som fortsatte:


- Københavns nye overborgmester har meddelt DTL, at hun satser på elbiler og andre fossile køretøjer, cyklisme og mere menneskeligt byrum. Underforstået. Den tunge trafik i København skal reduceres. Klar tale, som ikke er til at misforstå.
 
Ikke sexet at være lastbilchauffør  
- Mangel på kvalificeret arbejdskraft er vel nok den mest aktuelle udfordring for vognmandserhvervet. Der er flere eksempler på, at vognmænd må sige nej til nye kørselsopgaver, fordi de ikke kan skaffe chauffører. Hver femte chauffør er over 60 år, og de er i høj grad en mangelvare og en værdifuld arbejdskraft, som er meget vanskelig at erstatte.

- Vi må erkende, at transportbranchen har et problem med at blive det foretrukne valg, når de unge vælger uddannelse. I mange unges øjne er det ikke sexet nok at være lastbilchauffør. Det kan der nemlig ikke ”scores damer på". I dag kan det også være svært at score mænd.

- Vi skal fortælle de unge, at de med en chaufføruddannelse kan få ansvaret for kørsel med en avanceret lastbil i millionklassen. Lastbilen bliver i gåseøjne deres ejendom. Det er de nyuddannede chauffører, som skal sidde bag rattet og sikre vare- og godslevering og have ansvaret for, at logistikken fungerer.
Et frit, men også ansvarsfuldt arbejdsliv, som burde kunne tiltrække mere end at sidde i en bank eller sælge tøj i en herreekvipering.
 
Mangler styr på titlerne
- Den nye transportminister Trine Bramsen er ifølge meningsmålingerne en af de mest upopulære ministre. Forhåbentlig bliver hun bedre til at samarbejde med transportbranchen end med Forsvaret. Efter Laugets opfattelse står transporten over for noget af en udfordring.


- Nu går vi i transporterhvervet ikke op i titler, men vi må da håbe, at den nye transportminister ikke begynder at kalde DTLs adm. direktør, Erik Østergaard, som styrelseschef, som hun nedladende titulerede den nytiltrådte hærchef. Det var en provokation af de politisk grove. Forhåbentligt er hendes politiske boldøje blevet bedre, så der kan komme realiteter ud af det samarbejde, som DTL inviterer til. Foreløbig er hun gået mest op i sit arbejde som ligestillingsminister og kvinders rettigheder. Uanset hvad hendes politiske hjerte indeholder, bør der også være plads til noget så væsentligt som vognmandserhvervet, sagde oldermanden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078