23948sdkhjf

Ordfører: Jeg forstår ikke, vi stemte for bødeforhøjelser

Hun var ikke valgt ind i folketinget, da samtlige af folketingets partier stemte for, at sanktionsniveauet skal hæves markant for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler på tunge køretøjer. Og hun stiller sig dybt kritisk over for, at de forhøjede bødetakster til chauffører og vognmænd bliver virkelighed 1. januar 2020.

»Problemet er, for SF at se, det høje bødeniveau for chauffører. De har ikke en jordisk chance for at se visse alvorlige fejl og mangler, og så har vi en transportminister, der går ud og siger, at utilfredsheden med lovændringen skyldes misforståelser. Lovforslaget er vedtaget, men jeg har bedt ministeren om en præcisering af, hvilke fejl og mangler, der udløser en bøde, og så har jeg bedt om, at der skal komme en hurtig evaluering på, hvor hårdt det her rammer chaufførerne,« siger SF’s transportordfører, Anne Valentina Berthelsen.

Hun er ikke imponeret over transportministeren i denne sag, og hun har egentlig lænet sig op ad den tro, at det i praksis ikke bliver chaufførerne, der ender med at skulle betale bøden af egen lomme, men derimod deres vognmænd, der ville tage sig af den. Og hun hælder også til at tro, at hendes eget parti, da der skulle stemmes for eller imod lovforslaget, har haft den formodning.

»Jeg gætter på, at Karsten (Hønge red.) har stemt for forslaget, fordi det var en del af en større pakke - altså en bødeforhøjelse til vognmænd og en bødeforhøjelse til chaufførerne - og så har det været bedre at stemme for pakken som helhed og tage bødeforhøjelserne til chaufførerne med, fremfor helt at stemme imod,« siger Anne Valentina Berthelsen.

Frakendelse af førerretten

Når de nye forhøjede bødetakster træder i kraft, følger også en anden og ret væsentlig del med. Nemlig at betingelserne for at få den markant forhøjede bøde på 5.000 kroner til chaufføren og 10.000 kroner til vognmanden, er de samme betingelser, der skal til for at anklagemyndigheden kan nedlægge påstand om en betinget frakendelse af førerretten. Det vil sige, hvis du som chauffør får en bøde på 5.000 kroner, fordi du har en sikkerhedskritisk fejl eller mangel på din lastbil, så har du ”tilsidesat væsentlige hensyn til trafiksikkerheden”, og så kan du risikere en betinget frakendelse af førerretten.  

»I og med at vi er kritiske over for bødeniveauet, synes vi også, det er en meget alvorlig sanktion mod chaufføren. Derfor er det endnu mere presserende, at det bliver præciseret, hvad der er en sikkerhedskritisk fejl og mangel,« siger Anne Valentina Berthelsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062