Organisationer

30. maj 2021 - 22:29

App linkNu på Google Play

DTL-direktør: Man skal sove med støvlerne på

DTL-direktør: Man skal sove med støvlerne på

Erik Østergaard aflægger sin beretning til medlemmerne virtuelt i lørdags. (Foto: DTL)

30. maj 2021 - 22:29

DTL-direktør Erik Østergaard konstaterede i sin beretning til generalforsamlingen i lørdags, at pandemien og nedlukningerne har haft stor effekt på arbejdet i DTL – præcis som alle andre steder i samfundet.

 

- Men det er et vilkår. Og der er faktisk ikke mange erhverv, som har klaret sig bedre igennem krisen hidtil end netop vognmandserhvervet, fastslog Erik Østergaard og konstaterede:

 

- Det er glædeligt. Langt de fleste DTL-medlemmer havde fortsat en god og sund forretning i 2020.

 

Han kunne med tilfredshed også konstatere, at med vedtagelsen af EU's vejpakke og en ny hjemlig lovgivning på godskørselsområdet er der sikret et dansk lønniveau for både danske og udenlandske vognmandsvirksomheder og deres chauffører, når der køres i Danmark. Fra 1. januar i år gælder det for de udenlandske vognmænd og fra 1. juli skal også danske vognmænd følge et ensartet lønniveau.

- Slut med køkkenbordsoverenskomster, små som store. Dét er en sejr for den fair konkurrence og et nederlag til dem, der i årevis har underbudt DTL-medlemmerne ude på vejene, sagde Erik Østergaard.

 

Dog er der nu anlagt flere sager ved EU-domstolen, som alle har til formål at svække eller underminere indholdet i vejpakken, og det fik Erik Østergaard til slå fast:

 

- Man skal altid sove med det ene øje åbent og med støvlerne på!

 

På klimafronten arbejder DTL for, at beslutningstagerne er helt klar over, hvordan medlemmernes økonomiske og praktiske hverdag ser ud, og hvad der skal til, for at et skifte til klimaneutral transport kan ske.

 

- Og det er nu engang langt sværere med tunge lastbiler end med en lille personbil. Uanset hvad, så har vi en bunden opgave foran os, sagde Østergaard og påpegede, at DTL i øvrigt er lodret imod kilometerafgifter som tvangsinstrument.

Sejr på varebilsområdet

Særtransportområdet har igen i det forløbne år voldt en del problemer i forhold til myndighederne. Men tidspunktet nærmer sig, hvor branchen kan få gennemført en højst tiltrængt revision af særtransportbekendtgørelsen – forhåbentlig med start i år og til gennemførelse i 2022.

 

Østergaard: - Sidste år sloges vi også med to forskellige praksisformer hos tilladelseskontorerne i Greve og i Padborg. Én lovgivning. To kontorer, to fortolkninger, to vidt forskellige retsstillinger i ét lille land. Det var en dybt urimelig og helt, helt uacceptabel situation, og jeg tør godt sige, at de er blevet brugt meget krudt på en normalisering af forholdene.

 

DTL-direktøren udtrykte særlig stolthed over resultaterne på varebilsområdet: - Jeg ser det som en kæmpe DTL-sejr, at vi overhovedet fik en lovgivning på området. Nu er loven på vej til at blive justeret og et tosset politisk kompromis luges ud - og dermed bliver loven nu bedre, udtalte han med henvisning til den forkætrede 11 kg regel for pakkeudbringning.

 

- Tilmed følges dette som et led i EU’s vejpakke i 2022 op af et tilladelseskrav for varebiler i international transport. Det er også med et stort DTL-aftryk på, tilføjede han.

Krav om flere rastepladser

På affaldsområdet fremhævede Østergaard det stigende kommunale ”opgavetyveri”, i form af hjemtagning af dagrenovationen i flere og flere kommuner, som har udviklet sig til en hel epidemi:

 

- Den kamp skal kæmpes op til og under kommunalvalgkampen, og jeg kan kun opfordre alle medlemmer, der kører med affald, til også at engagere sig i kampen, sagde Erik Østergaard.

 

Et smertensbarn i transportbranchen har alt for længe været den urimelige ansvarsfordeling mellem landmand, chauffør og vognmand, når levende dyr skal køres fra landmanden til slagteriet. Erik Østergaard måtte medgive, at alle mulige forsøg har været gjort og gode viljer har lydt fra embedsfolk og politikere. Men pilen peger mod Bruxelles og forordningen om transport af levende dyr fra 2005, som i 2023 står over for revision.

Endelig kunne DTL-direktøren konstatere, at forhandlingerne om infrastrukturen er i en afgørende fase. Her har DTL et afgørende punkt: Flere rastepladser.

 

- Der må og skal etableres rastepladser i de kommende års udbygning. Jeg ved, at blandt andet Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre er opmærksom på det, og vil tage kravet med til forhandlingerne. Tak for dét, kvitterede DTL's adm. direktør.

Læst i alt:

625 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger