23948sdkhjf

Synlig politikontrol, øget rekruttering

Nytårshilsen fra DTL-formand Martin Danielsen:

Det har været et år, hvor begrebet cabotagekørsel for alvor blev kendt i danske hjem. Det har været et år, hvor begrebet dansk vognmandserhverv er blevet sået overalt i offentlighedens bevidsthed.

Forårets folketingsvalgkamp bød på hele fire politiske udspil om, hvordan vi som samfund kommer unfair konkurrence og social dumping til livs.

I næsten en uge under valgkampen var emnet højt på den politiske dagsorden. Så højt, at valgets vinder og senere statsminister efter sejren lovede, at en kommende regering ville vise vejen i kampen mod social dumping i Danmark.

Nu skulle man så tro, at alt er godt. Men alligevel er der kræfter i debatten, som hævder, at problemerne er ikke–eksisterende. Ja, sågar et udtryk for spøgelsesagtige vrangforestillinger hos DTL, er det blevet hævdet.

Truet erhverv

Men det er jo ikke sådan, at DTL fører kampen for sjov skyld, at politikerne – både før og efter valget, til højre og venstre i salen – har brugt kræfter på ingenting, at EU Kommissionen blot bruger emnet som fyldstof på konferencer og høringer – og at vores nordiske venner i NLA med mere en 20.000 medlemmer blot er ude på at slå tiden ihjel.

Det er heller ikke for sjov, at lande som Tyskland, Frankrig, Østrig og Norge enten har indført eller vil indføre en lovbundet mindsteløn for chauffører på deres respektive territorier for at undgå, at bunden går ud af deres transportmarkeder som følge af en negativ spiral, der bygger på laveste fællesnævner af udlændinge i landet.

Nej, problemet udspiller sig hver eneste dag på de europæiske veje, og der vil være rigeligt at kæmpe for i 2016, hvor EU bliver nødt til at tage stilling til, hvordan de enkelte lande kan bevare deres transporterhverv i et indre marked, der også er under stadig større pres fra ude fra kommende faktorer såsom flygtningesituationen.

Svindel

På de hjemlige veje er lovløsheden et voksende problem. Svindel med førerkort, grove køre- og hviletidsovertrædelser, ulovlig vognmandsvirksomhed, stærkt spirituspåvirkede udenlandske chauffører. Alt sammen forhold, der er med til at forvride konkurrencen for den vognmand, der har sit udkomme på ærlig vis. Der er kun kontrol og håndhævelse som middel imod dette uvæsen.

Dansk politi er under pres: Terror både her og i udlandet med et dramatisk forhøjet sikkerhedsniveau og beredskab til følge og den historisk store flygtningetilstrømning dræner ressourcerne voldsomt. Den operative politistyrke er mindsket, og mængden af opgaver for korpset er vokset.

Men en synlig og ikke mindst kvalificeret politikontrol på vejene er nødvendig, hvis et ellers velanset transporterhverv skal kunne overleve under det i forvejen store pres fra mere eller mindre useriøse udenlandske konkurrenter.

Chaufførmangel

Medlemmer oplever i stigende grad chaufførmangel, selv om der helt givet er både regionale og faglige forskelle på, hvor hårdt, det opleves. Vi har i Danmark en del unge ufaglærte, en ikke ubetydelig arbejdsløshed, og steder i landet hvor ledige chaufførjobs bare ikke besættes. Det skal vi selvfølgelig have gjort noget ved.

DTLs arbejdsgiverforening vil fra 1. januar 2016 gå ind i den igangværende kampagne for at skaffe arbejdspladser til de ledige – og arbejdskraft til de virksomheder, der mangler den. Rekruttering og fastholdelse af medarbejdere bliver et kerneområde i DTLs arbejde omkring arbejdsmarkedet i det kommende år.

Men lad det være sagt en gang for alle: Fortællingen om, at det er den kritiske fokus på unfair konkurrence, som skulle være årsagen til rekrutteringsproblemerne, er der ingen i DTL – Danske Vognmænd, der tager seriøst. Står det til DTL, så hverken kan eller skal danske unge leve på rumænske vilkår i Danmark.

Artiklen er en del af temaet Vognmænd.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143