23948sdkhjf

Organisationer presser på for bedre muligheder for elektrisk drift af køletrailere

Et brev om bedre infrastruktur for at oplade bl.a. kølertrailere på rastepladser er sendt til Kommissionen. Nordic Logistics Association er medunderskriver med en bred koalition af transportaktører.

Hovedpointen i brevet er, at 95% af det udstyr, der bruges på kølevogne i Europa, er udstyret med et stik, men udstyret kan ikke oplade eller køre med elektricitet under hviletiden på grund af mangel på nødvendig infrastruktur. Kølemaskinen vil kunne skifte over fra dieseldrift til elektrisk drift, når den er parkeret og tilsluttet et 400V net. Udstyres alle rastepladser med adgang til elektrisk stik til elektrisk køling vil dette kunne spare 69% CO2, 93% NOx og 96% af PM-emissioner pr. netto driftstime. Det vil også forbedre kvaliteten af chaufførens obligatoriske hvileperioder pga. en betydelig reduktion i støj og vibrationer, når dieselmotoren er slukket.

»For at dekarbonisere vejgodssektoren og væsentligt reducere luftforureningen, skal lastbiler elektrificeres, enten ved hjælp af batterier eller brintbrændselsceller. Derfor vil infrastruktur til opladning og tankning skulle udvikles langs motorvejene. Allerede i dag kan de første skridt tages for at lette fremtidig implementering af infrastruktur til opladning og tankning på rastepladser og reducere omkostninger. Ved at kræve et overblik over den eksisterende elnet-kapacitet under opførelsen eller renoveringen af parkeringsfaciliteter vil man kunne optimere placeringen af nye rastepladser og muliggøre bedre planlægning af fremtidige behov, mens man samtidig undgår forsinkelser og uventede omkostninger i fremtiden. Dette vil fremtidssikre disse rastepladser,« lyder det i brevet.

»Desuden er 95% af det udstyr, der bruges på kølevogne i Europa, udstyret med et stik, men udstyret kan ikke oplade eller køre med elektricitet under hviletiden på grund af mangel på nødvendig infrastruktur. Kølemaskinen vil kunne skifte over fra dieseldrift til elektrisk drift, når den er parkeret og tilsluttet et 400V net. Udstyres alle rastepladser med adgang til elektrisk stik til elektrisk køling vil dette kunne spare 69% CO2, 93% NOx og 96% af PM-emissioner pr. netto driftstime. Yderligere emissionbesparelser ville resultere i, at andelen af vedvarende energi i kraftblandingen stiger. Det vil også forbedre kvaliteten af chaufførens obligatoriske hvileperioder pga. en betydelig reduktion i støj og vibrationer, når dieselmotoren er slukket,« lyder det videre.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078