23948sdkhjf

På tide der bliver set på de danske vognmænd, der snyder på vægtskålen

- Vi peger fingre af dem på ”hvide plader”, men problemet er lige så meget nationalt.

Sådan lyder det fra formanden for Storstrøms Vognmandsforening, Jakob Andreasen. Han, og en række af de vognmænd, der sidder med rundt om bordet i foreningen, mener, at det er på tide, at der bliver set på de danske vognmænd, der alt for længe har holdt sig i det skjulte og ”får lov” at køre forretning, der ikke er ”efter bogen”.

Men hvad mener lokalformanden egentlig, når han retter fingeren mod de vognmænd, der ikke ”kører efter bogen”?

Han mener chauffører, der bliver hyret til at køre på regning uden en egentlig ansættelse, eksportaflønning hvis chaufføren reelt ikke kører eksport, vognmænd der tegner tiltrædelsesoverenskomst med 3F for at undgå for meget fokus og branchens håb om at vejpakken og ”dansk løn til udenlandske chauffører” kan redde det meste.

- Det er på tide, at der bliver set godt og grundigt på det, der foregår inden for landets egne grænser. Hos danske vognmænd der snyder på vægtskålen.

Priserne bydes ned og ned. Du bliver ikke rig af at være vognmand, men det er dog bevist, at man godt kan tjene penge i den her branche, men det bliver ikke nemt, når der er nogle, der ikke kører efter bogen, siger Jakob Andreasen.

Han fortæller, at når han hører om vognmænd, der melder sig ind i vognmandsforeningen og DTL-A for at melde sig ud igen inden, der er gået et halvt år, så får han da tanken, at de gør det for at kunne vise over for Færdselsstyrelsen, at de står i en arbejdsgiverforening, så de får deres tilladelser. Og når de har fået dem, så ser de ingen grund til at være medlem af en arbejdsgiverforening.

”Forkert” løn – inddrag tilladelser

For Jakob Andreasen og den række af vognmænd han sidder sammen med i Storstrøms Vognmandsforening, er er et ønske om, at fagforeningen 3F ville komme mere på banen, når det kommer til danske vognmænd, der finder kreative måder at aflønne chaufførerne. For lige så vel som de udenlandske og billigere vognmænd kan presse priserne, så kan de danske af slagsen også, hvis de skruer på den ene knap, der er at skrue på.

- Det er lønnen til chaufføren. Bilerne koster det samme uanset hvem du er, brændstofforbrug kan du justere en smule på, hvis du beder dine chauffører køre på en bestemt måde, men det er ikke der, jeg ser, det batter. Så den slags udgifter svinger ikke meget fra vognmand til vognmand. Det er i sidste ende, lønnen til dine ansatte, du kan spare en hel masse på. Men nogle skal jo betale gildet, og det bliver så alle dem, der kører en anstændig forretning og aflønner, som de skal. For de mister kunderne på grund af prisen, siger Jakob Andreasen.

For ham ligger løsningen lige til højrebenet.

- Når Færdselsstyrelsen indkalder vognmandens køre- og hviletidsdata til kontrol, så skal hver enkelt vognmand sende lønsedler med for samtlige ansatte. Og de skal så kontrolleres i samme grad som firmaets køre- og hviletid. Og er der noget, der ikke stemmer, så må tilladelserne inddrages. Ganske enkelt, lyder det fra Jakob Andreasen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063