23948sdkhjf

Padborg-tal: Det er deprimerende

17 sigtelser for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i postnummer 6330 Padborg. Det er, hvad man helt sikkert ved, at der har været i hele Padborg i 2018.

Det er Dansk Folkepartis Claus Kvist Hansen, der har spurgt justitsministeren, hvor mange bøder der i 2018 er udskrevet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne på Toldpladsen i Padborg. Et spørgsmål, han har stillet, fordi han har fået at vide, at lastbilchauffører bor på Toldpladsen i weekenden, og at der er mange biler derinde.

Som så mange gange tidligere, når det drejer sig om ulovligheder inden for vejgodstransport, spænder politiets sagsstyringssystem, POLSAS, også denne gang ben for, at Folketingspolitikeren og alle vi andre kan få konkrete tal på problemet.


Da det er usikkert, i hvilket omfang Toldpladsen i Padborg registreres som gerningsstedsadresse har Rigsadvokaten derfor ved elektronisk udtræk fra POLSAS opgjort, hvor mange chauffører, der er sigtet for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne, hvor gerningsstedet er angivet som ”postnummer 6330 Padborg”. Men da et stort antal sager er registreret med gerningsstedspostnummer ”0000”, vil der kunne være sigtelser for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne for chauffører, der opholder sig på Toldpladsen i Padborg, som ikke fremgår af datatrækket, hvor gerningsstedet er angivet som ”postnummer 6330 Padborg”.

- Ingen undskyldninger

At Claus Kvist Hansen ikke kan få at vide, hvor mange sager, der har været med udgangspunkt i Toldpladsen, og at det kun med sikkerhed kan siges, at der har været 17 sigtelser for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne i hele ”postnummer 6330 Padborg” i hele 2018, forarger ham.

»Mit mål er nået med det her svar. Jeg får bekræftet, at det her er håbløst. Det er det samme som at sige, at det her gider vi ikke at kontrollere. Det er deprimerende. Hvad der er endnu værre er, at man ikke tager problematikken omkring kontrollen i det her område alvorligt. Padborg er et område, hvor man erfaringsmæssigt ved, at der er myriader af lastbiler, og der foregår noget, som ikke bliver taget alvorligt. Spørgsmålet er om, der bliver set igennem fingre med kontrollen med ugehvilet, fordi man ikke kan håndtere indsatsen,« siger Claus Kvist Hansen, der er sit partis social dumping-ordfører.

Betjente har gennem tiden fortalt Lastbil Magasinet, at det er meget vanskeligt at kontrollere for ulovligt ugehvil i lastbilen?

»Det er ingen undskyldning for systemet, at betjente ikke ved, hvordan de skal kontrollere det.«

Vil hive ministeren i samråd

I begyndelsen af marts fik Lastbil Magasinet via Rigspolitiet oplyst, at landets tre tungvognscentre fra 1. november 2018 til udgangen af 2018 havde foretaget 8 sigtelser på landsplan for afholdelse af regulært ugehvil i køretøjet. Rigspolitiet påpegede samtidig, at det ikke er muligt at foretage et udtræk via politiets sagsstyringssystem, idet gerningskoden dækker over flere forseelsestyper, og at oplysningerne om sigtelserne derfor først og fremmest er baseret på tungvognscentrenes tilbagemelding og dermed på den enkelte medarbejders oplysning om sigtelse.

I oktober 2018 blev der desuden foretaget seks målrettede og pålagte kontroller af ugehvilet – to kontroller i hvert tungvognscenter – og i den forbindelse blev der skrevet 6-7 sager om ulovlig afholdelse af det regulære ugehvil i førerhuset.

Hvad siger de her tal dig?

»Ja, det er ikke mange sager. Det er overraskende lidt. Der tegner sig et klokkeklart billede af, at det ulovlige hvil i lastbilerne, det kontrollerer vi ikke. Det er tankevækkende. Der er afsat millionbeløb til ordnede forhold. Der er blevet øremærket et beløb til styrkelse af tungvognskontrollen,« siger Claus Kvist Hansen.

Sidstnævnte siger han med henvisning til, at der i forbindelse med finanslovsaftalen for 2018 blev afsat 5 millioner kroner årligt i 2018 og 2019 til politiet med henblik på en målrettet kontrolindsats for at sikre ordnede forhold på transportområdet.

Du er social dumping-ordfører. Hvad vil du så gøre ved det her?

»Ja, hvad kan jeg gøre. Jeg kan hive ministeren i samråd. Det tror jeg, jeg vil - hvis jeg kan nå det inden et valg. Jeg ved ikke, om jeg tager problemet op som et § 20-spørgsmål, eller om der bliver tale om et samråd. Hvis ikke justitsministeren vil håndhæve det her, må han stå til regnskab over for vælgerne. Jeg mener virkelig, virkelig, ministeren har svigtet på det her område. Folk har jo gjort opmærksom på problemet gang på gang.«

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113