23948sdkhjf

Pegaso-hesten flyver endnu

Det spanske lastbilmærke Pegaso ringer nok ikke mange klokker hos de fleste danske lastbilchauffører og vognmænd i dag. Men Pegaso lever i bedste velgående i dag – sådan da.

Selvom der ikke længere produceres lastbiler med den bevingede hest på fronten, så er den spanske lastbilfabrik i dag en meget central del af Ivecos nutid. Og det markeres i år, hvor det er 75 år siden, at Pegaso så dagens lys for første gang.

Det var den spanske bilkoncern Enasa, som efter afslutningen på Anden Verdenskrig grundlagde Pegaso i 1946. Fabrikken fik sit navn og symbol fra den græske mytologi, hvor Pegaso var en hest med vinger.

Til at starte med fandt produktionen sted på fabrikken for bilkoncernen Hispano Suiza i Barcelona, som Enasa-koncernen overtog efter krigen. indtil Pegaso rykkede ind på en spritny fabrik i Madrid i 1955 – og det er netop her, at Iveco den dag i dag bygger langt størstedelen af sine lastbiler.

Populært design

De første to lastbilmodeller, Pegaso I og Pegaso II, arvede den flade kabine fra Hispano Suiza 66-D, og det nye og moderne design blev populært i de kommende år, hvor de næse-løse lastbiler begyndte at vinde frem.

Pegaso udviklede siden sine helt egne modeller og fik igennem de kommende årtier sat klare aftryk på lastbilhistorien. I 1952 producerede Pegaso en rent elektrisk lastbil i Pegaso II-serien – med en rækkevidde på 75 km og opladning på kun fem timer. Den nåede dog aldrig i serieproduktion, men teknologien blev siden anvendt i produktion af trolleybusser.

Ved Barcelona Motor Show i 1989 vakte Pegaso igen opsigt med koncept-lastbilen Solo 500, som havde integreret mange af de teknologier, som bruges i dag – fx GPS, bakkamera, afstandsradar og andre af nutidens assistentsystemer.

Opkøb og udvidelser

Pegaso-fabrikken i Madrid blev opført i 1955 og er siden blevet udviklet og udvidet gennem årene – og lægger altså i dag stadig grund til produktion af Ivecos tunge lastbilprogram, herunder flagskibet S-Way, ligesom Ivecos udviklingsafdeling har adresse på anlægget.

I 1957 opkøbte Pegaso producenten Sava, som fremstillede lette og mellemstore erhvervskøretøjer på en fabrik i Valladolid. Da Iveco overtog Pegaso i 1990, blev Valladolid-fabrikken hjemsted for Daily-produktionen.

Igennem årene nåede Pegaso også at bygge busser, traktorer, pansrede køretøjer og – en kort overgang – sportsvogne. Pegaso var også aktiv inden for truckrace og Dakar-rallyet – en arv som Iveco har videreført.

Efter Ivecos overtagelse af fabrikken i 1990 blev Pegaso-navnet faset ud. Den sidste lastbil med Pegaso på fronten blev produceret i 1994 – som den sidste af i alt 350.000 Pegaso-køretøjer.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078