23948sdkhjf

Pilot blev lastbilchauffør: Auning Transport har givet mig en svinegod behandling

Det stod ikke i skrevet i tarotkortene, at Kresten Reinholt Justesen en dag skulle køre lastbil. Han er nemlig uddannet pilot i 1996 og har siden fløjet verden rundt som kaptajn for flere forskellige luftfartsselskaber.

Men da corona ramte hele verden med en kraft, ingen nogensinde havde forudset, gik det hårdt ud over den 50-årige pilot. På daværende tidspunkt havde han fløjet som kaptajn for Norwegian Air i otte år. Men i takt med at corona lukkede verdens grænser ned, lukkede også mange flyruter ned.

Og det kostede Kresten Reinholt Justesen jobbet. I april 2020 fik han, og de af hans kolleger i Norwegian Air, der havde base i Helsinki, at vide, at de blev tvangshjemsendt i tre måneder uden løn.

- Jeg fyldte 50 år samme måned, og det var ikke den sjoveste fødselsdag i mit liv, må jeg sige, fortæller Kresten Reinholt Justesen.

Han fandt hurtigt et tre-måneders vikarjob hos entreprenørvirksomheden Enkon og derefter et vikarjob hos Primo Danmark. Men da Kresten Reinholt Justesen hørte fra en af sine nære venner, der er lastbilchauffør ved Vendelbo Spedition, at transportbranchen skriger på chauffører, blev det den vej, piloten valgte for at komme nærmere et fast job.

- Ingen tager skade af at prøve noget nyt. Og ja, jeg er gået ned i løn, og ja, jeg skulle selv betale for at tage det store kørekort og krancertifikat, og nej, det er ikke mit drømmejob… mit drømmejob er jo at flyve en flyvemaskine. Men jeg er glad og tilfreds, jeg tjener mine egne penge, og det hele føles egentlig helt okay, siger Kresten Reinholt Justesen.

Han er et af de mennesker, coronakrisen har ramt direkte. Han er også et menneske, der mener, at det er forkælet og uanstændigt at sætte sig med armene over kors og nægte at tage et andet job, end det man har uddannet sig til og drømmer om.

Uerfarne chauffører skal have en chance

Da Kresten Reinholt Justesen havde taget kørekort til forvogn og hænger, og nappet et krancertifikat med også, søgte han jobs hos både mindre vognmænd og større transportfirmaer. Selvom han vidste, de manglede chauffører, fik han ikke noget job. De fleste gav ham nemlig den besked, at de foretrak erfarne chauffører.

- Vognmændene siger, de mangler arbejdskraft, men samtidig vil de ikke ansætte uerfarne chauffører. Der må jeg sige, at de må give folk en chance. De må uddanne chauffører, lave en mentorordning hvis de har mulighed for det og kigge lidt indad. Den viden de erfarne chauffører har, forsvinder jo ellers lige så stille med årene, og så er der til sidst intet dansk transporterhverv, siger Kresten Reinholt Justesen.

Men endelig en dag var der gevinst, og jobbet som lastbilchauffør var i hus. Hos Auning Transport var Kresten Reinholt Justesen til samtale og efter en halv times samtale med vognmand Brian Graf, var der en ansættelsesaftale på plads.

- Auning Transport har givet mig en svinegod behandling. De har givet mig en chance og taget mod mig med åbne arme. Jeg har fået fri, hvis jeg har skullet flyve freelance, og de har vist en stor interesse i mig og ”det der flyvning”, siger Kresten Reinholt Justesen med smil i stemmen.

Sved på panden over Tysklandstur

Det er udkørsel af træ fra danske skove til danske savværker, der er Kresten Reinholt Justesens daglige opgave. Men da muligheden for et par ture udenlands dukkede op, sagde den grønne chauffør straks ”ja tak”.

- Jeg tror på, at man vokser med opgaven. Men da jeg sad nede i Tyskland og var kommet ind et sted, hvor jeg ikke havde den fjerneste ide om, hvordan jeg skulle komme ud igen, der havde jeg godt nok sved på panden, griner Kresten Reinholt Justesen og fortsætter:

- Men det gik jo. Og jeg har da ikke fået nogle klager over mit arbejde. Heldigvis har jeg en direkte hotline til en erfaren chauffør, min ven der har været lastbilchauffør i 17-18 år og kører ved Vendelbo Spediton, og som har hjulpet mig meget i det her job. Han sagde til mig, ”Du tager en kunde, en levering ad gangen, og så efter 16 leveringer, må du se, hvor mange dage det har taget.” Jeg er også meget lydhør over for, hvad de erfarne chauffører i firmaet fortæller mig, og de har været uundværlige.

Kresten Reinholt Justesen skal tilbage i cockpittet og være kaptajn en dag. Det ved han, han skal. Men lige nu har han et læsfuld træ, der skal køres. Og det føles egentlig helt okay.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063