28. april 2021 - 11:03

App linkNu på Google Play

Pink lastbiler var en succes

Pink lastbiler var en succes

28. april 2021 - 11:03

ITD’s kampagne med pink lastbiler, ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk,” har haft den ønskede effekt.

 

Sådan lyder konklusionen fra brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, der med stor hjælp fra sine medlemmer sendte 20 pink lastbiler ud på vejene i slutningen af januar.

 

Målet med det nye kampagnetiltag var at skabe opmærksomhed om trafiksikkerhed og den kritiske zone, som er foran lastbilens højre fordæk. Det skete med en række bannere i pink, der blev placeret på siderne af trailerne på 20 lastbiler.

 

De opsigtsvækkende trailere med det livsvigtige budskab har været med til at skabe dialog internt i branchen, men også i den brede befolkning.

 

- Der har været utrolig mange positive tilbagemeldinger på vores kampagne ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” både fra vognmænd, ansatte og folk, som ikke kommer fra transportbranchen. Og det var jo det, vi gerne ville opnå. Dels, at branchen taler om trafiksikkerhed, selvom det utvivlsomt er et emne, de tænker på hver gang, de sætter sig ind bag rattet i lastbilen, og dels, at cyklister eller bilister ser budskabet på en lastbil og får stof til eftertanke. I bund og grund handler det jo om, at vi skal hjælpe hinanden i trafikken, siger Malene Vitus, som er projektleder på ITD’s trafiksikkerhedskampagner.

Kampagnen slutter i denne uge, men det gør ITD’s trafiksikkerhedsarbejde ikke.

 

- ITD’s medlemmer kører rundt i hele landet og holder Danmark kørende. Vi udnyttede de kørende talerør, som lastbiler er, så det livsvigtige budskab kom ud til flere trafikanter. Hvis de pink lastbiler kørte længere tid, ville det ikke være opsigtsvækkende at se en af lastbilerne. Det vil blive hverdagskost, så derfor slutter kampagnen nu, så vi kan gå i gang med at arbejde på vores andre trafiksikkerhedskampagner, fortæller Malene Vitus.

 

Foruden trafiksikkerhedskampagnen ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” har ITD også trafiksikkerhedskampagnerne ”Hovedet med i trafikken”, hvor målgruppen er elever i 8. klasse, og ”Lastbilkaravanen”, som henvender sig til de mindste elever i skolen. I den forbindelse uddelte ITD i november sidste år 55.000 grønne refleksveste til alle elever i 2. klasse i de danske folkeskoler, og der er planer om at gentage succesen.

ITD arbejder målrettet med trafiksikkerhed, og arbejdet støtter godt op om Færdselssikkerhedskommissionens målsætning om at halvere antallet af trafikdræbte og alvorligt tilskadekomne i trafikken inden 2030.

 

En række medlemmer med landsdækkende transport viste interesse for at bakke op om kampagnen og stillede trailere til rådighed for det vigtige budskab. Det var følgende firmaer:

 

Alex Andersen Ølund A/S

DSV Road A/S

Fogtmann Logistik A/S

FREJA Transport & Logistics A/S

Frode Laursen A/S

H. Daugaard A/S

H.T. Transport & Spedition A/S

Hans Juel Jensen ApS. Vognmand og Entreprenør

Henrik Skov Christensen ApS

JH Transport & Logistics A/S

Jørgen Jensen Distribution A/S

L.M. Transport, Ans A/S

Ole Larsen Transport A/S

P. Fournaise A/S

Poul Schou A/S

Skive Køletransport A/S

Snave Vognmandsforretning ApS

Stokholm Transport A/S

Tor Udlejning

 

Læst i alt:

586 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger