23948sdkhjf

Politikere: - Vi er nødt til at kigge på afgifterne

Samtidig med at HV-transport i maj investerede i den første 50 tons biogaslastbil herhjemme, efterlyste vognmand og medindehaver af Herning-firmaet Poul Jørgensen, at politikerne udstikker en langt mere klar retning for, hvordan transportbranchen skal nå derhen, så Danmark kan nå sit mål om en 70 procent CO2-reduktion i 2030.

- Vi vil jo gerne være grønne, men vi vil vide, hvad vi skal, og hvordan vi som branche skal nå derhen. Så det her indkøb kan også provokere lidt til, at der sker noget, sagde Poul Jørgensen.

Som det nok er de fleste læsere bekendt, havde netop HV-transport sammen med DTL i sidste uge inviteret til dialogmøde om den grønne omstilling af tung transport. Her efterlyste flere, at afgifterne bliver harmoniseret, så det i hvert fald ikke er dyrere at køre rundt i en biogaslastbil frem for en diesellastbil.

Fra politisk hold var der stor ros til HV-transport for at have taget dette skridt med den første omlægning af en del af vognparken. Samtidig blev det efterhånden klart for det politiske panel, at der ikke er fornuft i, at et transportfirma kommer til at betale 25 procent mere i afgifter, hvis firmaet vælger biogas frem for fossil diesel, hvilket blandt andet skyldes, at der betales CO2-afgift på biogas.

- Det er oplagt at tage afgiften op – både på eldelen og på biogasdelen. Det giver ikke meget mening, at afgiften for at køre på el eller biogas er højere end for at køre på diesel. Det er vi nødt til at få kigget på. Det kommer vi også til hen på efteråret eller foråret, sagde Dennis Flydtkjær (DF), der er sit partis skatteordfører.

Karin Gaardsted (S), der har rødder i Aulum og i øjeblikket vikarierer for Anna Paulin i Folketinget, roste HV-transport for at gå forrest:

- Det er en kæmpe opgave at få CO2-mængden ned. Vi er inde i en kæmpestor udvikling og transformation – og tak Poul (Poul Jørgensen, red.), fordi I køber den her bil og gør noget. Der er nogen, der skal gøre det som de første. Jeg er sikker på, I bliver rollemodel for andre vognmænd, der får lyst at turde, sagde Karin Gaardsted.

- Det kan godt være, det ikke kan svare sig for dig her i starten. Men det kommer det til at kunne hen ad vejen. Vi har behov for, at lige præcis den tunge transport tager de første skridt, fortsatte hun og lovede at tage pointerne fra mødet om en afgiftsnedsættelse med tilbage til Christiansborg.

Også fra Lennart Qvist, der er konservativ folketingskandidat i Ringkøbing-Skjern Kommune, var der stor ros til HV-transport, men også Dansk Biogas for at have taget dette initiativ til at sætte fokus på den grønne omstilling.

- Jeg tror, det her er et udtryk for, at dansk erhvervsliv gerne vil bidrage og være med til den grønne omstilling. Men økonomien skal hænge sammen. Jeg tænker, her er et kæmpe potentiale. Men det er bare vigtigt, at man fra politisk side selvfølgelig understøtter det, så udviklingen også kan gå meget, meget stærkere, sagde Lennart Qvist.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078