23948sdkhjf

Presset stiger for test af godschauffører

Regeringen annoncerede fredag, at indrejsekravene til Danmark skærpes fra og med lørdag 9. januar til og med 17. januar. Der er blandt andet indført krav om forevisning af negativ covid-19 test for alle indrejsende til Danmark.

Men det fremgår også, at personer, der transporterer gods, som udgangspunkt er undtaget fra testkravet i forbindelse med indrejse i Danmark.

Det er dog ikke fra alle sider politisk, at man ser det som en specielt god idé, at godschaufførerne er undtaget testkravet.

SF's Karina Lorentzen mener, at det er på tide at indføre covid-19-test for alle EU-borgere, der arbejder i Danmark, når de krydser grænsen. Det gør hun ud fra den begrundelse, at smittetallene er høje og set i lyset af den supersmitsomme britiske variant af covid-19. Endelig påpeger Karina Lorentzen, at i dagene efter nytår er eksempelvis mange udenlandske lastbilchauffører vendt tilbage på arbejde i deres lastbiler, som har været parkeret i Danmark.

Derfor har hun nu stillet transportminister Benny Engelbrecht spørgsmål til sagen.

- Jeg forstår godt, at når det handler om kørsel fra dag til dag, er det svært praktiserbart. Men mange chauffører arbejder fast i Danmark og vender tilbage hertil, efter de har haft weekendfri. De kommer i hold, og nogle kommer hertil i minibusser fra Østeuropa. Jeg synes, det giver mening, at man bliver testet, når man har været hjemme. Uden at være helt sikker så vil det da nok skabe lange køer ved grænsen. Men man bør som minimum teste dem, der har været hjemme i weekenden, siger Karina Lorentzen, som påpeger, at cirka 1.000 udenlandske chauffører efter jul er vendt tilbage til deres lastbil, som har holdt parkeret i Padborg.  

- Der er også nogle chauffører, der vil komme her igen, når de har været hjemme omkring påsken. De bør have en quick-test. I praksis kan man have en poder, der går op i lastbilen, siger Karina Lorentzen.

Fra transportministeriet lyder det til lastbilmagasinet.dk, at godschaufførerne er undtaget testkravet, fordi de sidder i deres kabine, og fordi det vil skabe ”unødig lang kø" ved grænsen at skulle teste dem.

- Det er afgørende for forsyningssikkerheden, at varerne kan komme frem. Af samme grund har regeringen under hele epidemien arbejdet for, at de internationale forsyningskæder ikke påvirkes negativt af grænserestriktioner, herunder krav om test, som kunne skabe unødig kø og hermed forsinkelse af varer, siger Benny Engelbrecht til lastbilmagasinet.dk.

- Af den grund har regeringen som udgangspunkt undtaget godschauffører for krav om test. Dette er henset til, at godschauffører primært opholder sig i køretøjet, når de udfører godstransport, og dermed er i minimal kontakt med andre, siger Benny Engelbrecht.

Britiske chauffører ikke undtaget

Der er dog med weekendens skærpede indrejsekrav i Danmark indført krav om test for personer med bopæl i Storbritannien, der transporterer gods til Danmark. Det nye krav er udelukkende rettet mod chauffører, der er bosiddende i Storbritannien, og som transporterer gods til Danmark. Dette er uanset, hvor transporten starter.

Ved indrejse anerkendes både den PCR-baserede test og antigen-test. Testen må ved indrejse ikke være over 24 timer gammel.

Professor: Indfør quick-test

Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, har i sidste uge stillet spørgsmål til transportminister Benny Engelbrecht om, hvorvidt der bliver gjort noget for at kontrollere de udenlandske chauffører, der kommer til Danmark efter eksempelvis endt juleferie i forhold til corona.

I sin henvendelse til ministeren påpeger Niels Flemming Hansen blandt andet, at der lige efter nytår var disse cirka 1.000 lastbiler i Padborg, der ventede på, at deres chauffører skulle returnere efter juleferie.

Fra Søren Riis Paludan, professor i virologi og immunologi ved Aarhus Universitet, lød det fredag til lastbilmagasinet.dk, at det vil give mening at indføre et krav om quick-test af de chauffører, der kommer til landet.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065