23948sdkhjf

Protest-klub: Transportminister skal kræve alt fra PostNord

I kølvandet på Rigsrevisionens længe ventede rapport om PostNords danske regnskaber, afkræver flere politikere svar fra transportminister Benny Engelbrecht. I næsten et år har statsrevisorerne forsøgt at komme til bunds i, hvordan økonomien hænger sammen.

Det er ikke lykkedes statsrevisorerne at skabe klarhed over, hvordan økonomien og hele selskabskontruktionen hænger sammen imellem ministeriet, PostNord og dets datterselskaber. Det skal nu opklares, mener blandt andet Troels Lund Poulsen (V), der har kaldt ministeren i samråd.

Kristian Skov Petersen, fragtmand og talsmand i foreningen Stop Unfair Fragt, hilser samrådet velkomment.

Skatteborgerne betaler regningen

- Danske transportfirmaer og chauffører har i årevis forsøgt at få svar på vores spørgsmål om økonomien mellem PostNord og især datterselskabet PostNord Logistics, der indtil nu har kostet danske skatteborgere mindst 275 mio. kroner. Nu kritiserer Rigsrevisionen også, at både konstruktionen og økonomien er uigennemsigtig. Derfor bør alt lægges frem, siger Kristian Skov Petersen.

Det er især PostNords anvendelse af det såkaldte incremental cost princip, der er fokus på, og som også skal rejses i samrådet. Incremental cost betyder, at PostNord betaler hele transporten af det stykgods, som datterselskabet PostNord Logistics transporterer – så længe der er bare et brev med i lastbilen. Den praksis er – hvis den finder sted – stærkt konkurrenceforvridende, mener Kristian Skov Petersen.

- Det er absurd, at et statsstøttet firma driver konkurrence på det frie stykgodsmarked. Når man i årevis kan køre med et underskud, som i sidste betales af skatten via PostNord, så giver det ikke kun PostNord Logistics mulighed for at holde priserne nede – men de udkonkurrerer også de private vognmænd herhjemme. Og det er unfair, siger Kristian Skov Petersen.

Konkurrencen skal være fair

Foreningen Stop Unfair Fragt er ifølge Kristian Skov Petersen, blevet etableret for at gøre danskerne opmærksomme på den unfair konkurrence, som staten indirekte støtter. Det er ikke foreningens mål at stoppe omdelingen af breve, som PostNord gør – men stoppe datterselskabet PostNord Logistics virke på det private stykgodsmarked.

- Vi har intet imod konkurrence. Det skal bare være på fair vilkår. Det er simpelthen ikke ok, at PostNord Logistics, der i årevis har kørt med underskud – sender regningen videre til PostNord – og dermed til skatteborgerne, siger talsmanden.

Han forventer, at ministeren vil kræve PostNords selskabskonstruktion og økonomi kulegravet inden samrådet, så der endelig kan komme klare svar.

- Nu har vi brug for at få svar. Der er brugt så mange millioner kroner på noget, der ikke fungerer og ingen – ikke engang Rigsrevisionen - har kunnet få udleveret vigtige oplysninger fra PostNord. Nu skal vi have svar – ikke kun for branchens skyld – men for alle skatteborgeres skyld, siger Kristian Skov Petersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078