Regeringen vil ikke ændre på stor prisforskel
Regeringen har ikke aktuelt planer om at ændre på prisforskellen på at komme på det lovpligtige EU-efteruddannelseskursus for lastbilchauffør, alt efter om man har en videregående uddannelse eller ej.
Det oplyser undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i et svar til Folketingets Transportudvalg.
Spørgsmålet er blevet aktuelt, efter at Lastbil Magasinet kunne fortælle historien om kranchaufføren Anders Thyrrestrup fra Øster Brønderslev, der er meget indigneret og derfor henvendte sig til Folketingets Transportudvalg. Anders Thyrrestrup var for nylig på det lovpligtige EU-efteruddannelseskursus for chauffører hos Dekra, og hans indignation skyldes, at han også har en videregående uddannelse som cand.mag., så i stedet for at det skulle koste 650 kroner at sende ham på efteruddannelseskurset, kostede det nu hele 7500 kroner.
Men der er altså ingen udsigt til, at dette bliver lavet om – i så fald vil det kræve et flertal uden om regeringen.
»AMU er målrettet ufaglærte og faglærte, der har behov for uddannelse for at vedligeholde eller videreudvikle deres erhvervsrettede kompetencer. Regeringen har ikke aktuelt planer om at ændre ved dette,« er meldingen fra Pernille Rosenskrantz-Theil i svaret til Transportudvalget.
En del af Genopretningspakken fra 2011
Det var Dansk Folkepartis Hans Kristian Skibby, der efter omtalen i Lastbil Magasinet tog problemstillingen op over for undervisningsministeren.
Det paradoksale er dog, at forskellen i deltagerbetaling blev indført med Genopretningspakken fra 2011, som den daværende VK-regering og netop Dansk Folkeparti stod bag, hvilket undervisningsministeren påpeger i sit svar til Transportudvalget.
Lastbil Magasinet har tidligere forsøgt at få transportminister Benny Engelbrechts kommentar til denne prisforskel og høre, om han mener, den er rimelig – også set ud fra det perspektiv, at der er chaufførmangel herhjemme. Fra transportministeriet lød svaret, at vi skulle henvende os til børne- og undervisningsministeren, men fra Børne- og Undervisningsministeriet lød beskeden så, at vi skulle henvende os til ordføreren på området, Kasper Sand Kjær (S). Ordføreren vendte aldrig tilbage på Lastbil Magasinets henvendelser.
Venstre støtter op
Lastbil Magasinet har bedt Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, om en kommentar til svaret fra minisnteren. Kristian Pihl Lorentzen skriver efter "en nærmere granskning af sagen" følgende i en mail til Lastbil Magasinet:
"AMU-kurserne er korte erhvervsrettede uddannelser målrettet faglærte og ufaglærte. De nuværende regler blev vedtaget da Venstre sad i regering. Den daværende regering og arbejdsmarkedets parter (Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne, Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske Regioner) indgik den 29. oktober 2017 en Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse. Det fremgik bl.a. af aftalen, at AMU-systemet er en del af den danske flexicurity-model."
"Venstre støtter op om, at der skal være særlige uddannelsestilbud målrettet faglærte og ufaglærte, fordi det giver god mening at hjælpe de borgere som pga. af deres uddannelsesmæssige baggrund kan risikere at stå i en situation hvor deres kompetencer ikke længere bliver efterspurgt af arbejdsmarkedet. Det er der i øvrigt stor opbakning til blandt arbejdsmarkedets parter på begge sider af bordet."
Kristian Pihl Lorentzen slutter af med at understrege, at han ikke har yderligere at tilføje.