23948sdkhjf

Renault med mindre forbrug

 I lighed med Optifuel Lab 1 og Optifuel Lab 2 og for nyligt Urban Lab 2-projektet med distributionskøretøjer, har Renault Trucks nu udviklet et design, der skal forbruge 13 procent mindre brændstof end en standard Renault Trucks T sættevognstrækker.

FALCON-projektet (der står for Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption) ledes af Renault Trucks sammen med partnere, der omfatter Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFPEN, École centrale de Lyon (LMFA) og IFSTTAR (LTE; LESCOT).

Denne tekniske udvikling har som målsætning at tjene sig selv ind for kunden på to år under normale driftsforhold, og man satser på at starte produktionen på mellemlang sigt. Udviklingen fokuserer på at optimere aerodynamik mellem lastbilen og trækkeren blandt andet ved at benytte dæk med lav rullemodstand og energibesparende køre- og brændstofstyringsfunktioner sammen med et forbedret drivaggregat. Dette opnås ved hjælp af en ny version af Rankine-varmegenvindingssystemet samt et forbedret smøresystem. Med undtagelse af Rankine-systemet er denne teknologi klar til at blive integreret i en demo-lastbil og testet under virkelige forhold ved udgangen af 2018.

Med Falcon-projektet, der afsluttes i 2020, får Renault Trucks et nyt laboratorium på hjul, ikke kun for at vurdere teknologier, der har til formål at reducere brændstofforbruget på trækkere, men også som forberedelse til fremtidige EU CO²-emissionskrav for tungt gods i tillæg til volumen, dimensioner og dæk.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172