23948sdkhjf

Renault vil spare 13% i nyt projekt

Renault Trucks fortsætter sin forskning i at forbedre diesellastbilers brændstofeffektivitet. Med Optifuel Lab 3, laboratoriekøretøjet i Falcon-projektet, er målet at reducere trækker og trailers brændstofforbrug med 13%. Optifuel Lab 3 kombinerer aerodynamik, rullemodstand, chaufførhjælp, energistyring og drivline til at opnå besparelser.

Formålet med Optifuel Lab 3 er at reducere brændstofforbruget med 13% sammenlignet med en standard Renault Trucks T-serie trækker. Projektet består ud over Renault Trucks af en række partnere. Optifuel Lab 3 er en del af FALCON projektet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption).

Optifuel Lab 3’s teknologiske udvikling vil fokusere på optimering af aerodynamikken i forhold til trækker og sættevognskombinationen, dæk med lav rullemodstand, økonomisk kørsel, energistyringsfunktioner samt en forbedring af drivlinen.

Målet er en signifikant forbedring af aerodynamikken i kombination med forbedring af brændstofforbruget, ved at introducere en geometrisk optimeret trailer. Udviklet af Fruehauf i samarbejde med Styl'Monde er denne "adaptive" trailer beregnet til automatisk at tage en optimeret form ved hjælp af et tomt lastrum og takket være et indbygget styrings- og kommandosystem samt sensorer.

Trækkerens aerodynamik forbedres ved blandt andet at udskifte sidespejle, og en nyligt designet a-stolpe, hvis design er resultatet af en ph.d.-afhandling fra Fluid og Acoustic Mechanics Laboratorium ved École Centrale de Lyon. Luftstrømmen optimeres ved at udvide fronten og dørrammerne og strømline hjuldæksler. Sidespoilere vil være større og udarbejdes i fleksibelt materiale af Polyrim ligesom sidedeflektorerne for at sikre kontinuitet mellem lastbilen og traileren.

Opkoblede dæk med lav rullemodstand

Ved langdistancekørsel bidrager dækkets rullemodstand til omkring 25% af brændstofforbruget. Michelin udvikler derfor dæk med lav rullemodstand til laboratoriekøretøjet ved at integrere innovative teknologier. Renault Trucks og Michelin vil også benytte data fra sensorer installeret i dækkene.

Renault Trucks og partnere har som målsætning at opnå en reduktion på 13%

brændstofbrug på typiske langdistancekørsler. Optifuel Lab 3 vil udføre sin første test på vejene i 2019 og måle resultatet i 2020.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.281