23948sdkhjf

Renault vil udvikle ny, lavtgående el-lastbil

Renault Trucks og transport- og logistikfirmaet Geodis er gået sammen om at designe en elektrisk tung 16 tons lastbil, der opfylder kravene til godstransport i bymidten.

Ambitionen for de to parter er at udvikle en splinterny 16 tons elektrisk bylastbil til en sammenlignelig pris (TCO) med et dieselkøretøj.

- Den miljømæssige situation kombineret med væksten i e-handel og implementeringen af lav-emissionszoner i de større franske byer betyder, at vi omgående er nødt til at øge dekarboniseringen af transport. Dette er Geodis’ formål med at danne dette partnerskab med Renault Trucks. Vi ønsker hurtigt at give konkrete løsninger på bæredygtig logistik i byerne, siger Marie-Christine Lombard, adm. direktør for Geodis.

Bruno Blin, præsident for Renault Trucks, tilføjer:

- Formålet med projektet, hvor Renault Trucks arbejder sammen med Geodis, er at designe en lastbil, der tilpasses miljøet i trafiktunge områder og endda i fodgængerzoner. Denne nye lastbil vil være designet til chaufførens arbejdskomfort og sikkerhed og til sikkerhed for beboere i byerne."

Oxygen - en lastbil tilpasset bymiljøer

Takket være det samarbejde, der er udført fra designstadiet og fremefter, vil køretøjet med projektnavnet ”Oxygen” gøre det muligt at integrere alle krav og funktioner til leverancer i bymidten: eliminering af gener såsom forurening og støj, og forbedring af aktiv og passiv sikkerhed for bedre at kunne styre sameksistens med alle trafikanter (fodgængere og personer, der bruger bløde transportformer).

I de tidlige faser af arbejdet blev følgende fokusområder identificeret:

- Forbedret sikkerhed for chaufføren og omgivelserne takket være et sænket førerhus, der giver chaufføren et fremragende udsyn for optimal beskyttelse af trafikanterne; en stor forrude og flere kameraer i stedet for bakspejle, der giver et 360° udsyn; en sideskydedør på passagersiden, der begrænser dørens åbningsvinkel.

- Større komfort for chaufføren, som vil være i stand til at komme ud af lastbilen i både venstre og højre side. Det bliver lettere at komme ind og ud af lastbilen med en meget lavere adgangshøjde end på en standard varebil.

- Optimal ergonomi og lettere adgang til lastrummet. For at opnå dette er et partnerskab med en opbygger under overvejelse med henblik på at forbedre lastning/losning i bymiljøer.

- Opkoblede værktøjer, der gør det muligt for chauffører at optimere deres leveringsopgaver og deres ruter.

- For at sikre, at dette køretøj passer perfekt ind i bymiljøet og med henblik på at øge både komforten og chaufførens ønsker, har Renault Trucks designere fuldstændig re-designet både udvendige linjer på lastbilen og interiøret.

Prototypen er planlagt til levering i slutningen af 2022. Den vil blive produceret på Renault Trucks' anlæg i Blainville-sur-Orne, Frankrig.

Lastbilen vil blive testet i Paris i 2023 under virkelige forhold. Denne fase vil blive efterfulgt af tilpasning af køretøjet, der inkluderer feedback fra chauffører, og derefter en undersøgelse for at optimere de samlede ejeromkostninger.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235