Renault

3. januar 2020 - 01:43

App linkNu på Google Play

Verdens første hybrid-rallylastbil

3. januar 2020 - 01:43

Rasmus Haargaard

Dakar-rallyet er verdens største og vel egentlig udfordrende nok i sig selv. Men et af de deltagende hold, Riwald Dakar Team, og dets tjekkiske samarbejdspartner MKR Technology har udviklet et nyt og hidtil uset koncept – en hybrid-offroad-rallylastbil.

 

Projektet er støttet af holdets partnere og sponsorer, som bl.a. omfatter ZF, Renault, Hendrickson, AxleTech og Eurol.

Resultatet af arbejdet er en Renault Trucks C460 Hybrid Edition, som blev præsenteret i efteråret 2019 – en letvægtslastbil, som imponerende nok nåede ned på en kampvægt på 8,5 ton inklusiv de ekstra 700 kg hybrid-teknologi, som er blevet monteret.

 

Hybrid-drivlinen har undervejs været testet under ekstreme forhold med lovende resultater, og Riwald Dakar Team og MKR Technology har givet håndslag på at arbejde sammen om hybrid-projektet i de kommende tre år – og målet er i den periode at opnå en podieplads i verdens hårdeste rally, Dakar. Rallyholdet og dets støtter erklærer sig faktisk overbeviste om, at den elektriske teknologi i lastbilen kan være starten på en teknisk omvæltning i sporten.

Hollandsk-tjekkisk team

Bag holdet står den hollandske genbrugsvirksomhed Riwald Recycling, og Riwald Dakar Team har deltaget i Dakar-rallyet siden 2012 – og siden 2015 i lastbil-kategorien med den hollandske kører Gert Huzink bag rattet.

 

I 2016 gik Riwald sammen med den tjekkiske partner MKR Technology om at udvikle rally-lastbiler i samarbejde med Renault Trucks. Bedste resultat hidtil i Dakar var i 2018, hvor Riwald-teamet med en Renault K520 opnåede en syvendeplads i Dakar.

 

Med verdens første hybrid-rallylastbil er ambitionerne altså endnu større, og det skal ske med hybrid-drivlinen, der består af både en dieselmotor og en elektrisk motor. Den konventionelle dieselmotor er en 13 liters DXI 13, som er optimeret til 1040 hk og et moment på 4600 Nm. ZF leverer el-motoren, ZF CeTrax lite, som yder 205 hk og 1600 Nm. ZF står også for gearkassen, partneren AxleTech for akslerne, mens Hendrickson leverer affjedringssystemerne, som nok skal blive testet til det maksimale, når det til januar går løs med at indfri hybrid-ambitionerne i Dakar-løbet, der finder sted i Saudi-Arabien fra 5. januar 2020.

Læst i alt:

812 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger