23948sdkhjf

Renovering går bedre end forventet

Arbejdet med at renovere Langelandsbroen går bedre end forventet, og det kommer nu blandt andet områdets landmænd til gode, da der er bedre plads til store køretøjer og maskiner.

I maj 2022 satte Vejdirektoratet gang i et længerevarende arbejde med at udskifte belægningen på Langelandsbroens vejbane - i gennemsejlingsfaget - og på fortov/cykelsti på hele broen.

Den nye belægning skal beskytte broen mod fugt og vand, så den kan holde i mange år endnu, og arbejdet med at renovere vejdelen er gået over al forventning.

Projektleder Line Faxøe Enghave Lauridsen, Vejdirektoratet, siger:

- I første etape var det kun belægningen i den ene kørebane på gennemsejlingsfaget, som skulle skiftes. Men vi nåede at blive færdige med begge sider af vejen for over en uge siden, og det var faktisk mere end to uger tidligere end forventet. Det betyder, at vi ikke behøver at arbejde på vejdelen af broen igen til efteråret og snævre vejbredden ind til 2,80 meter, som det ellers var planen. Nu kan køretøjer med en bredde på op til 3,65 benytte broen resten af arbejdsperioden.

Den større bredde er godt nyt for egnens landmænd, da det giver mulighed for, at større landbrugsmaskiner nu kan benytte broen.

Nu mangler kun arbejdet med at skifte belægningen på broens fortov/cykelsti. Det arbejde begynder i juli måned og fortsætter ind i 2023 kun afbrudt af en vinterpause.

Når arbejdet begynder, vil Vejdirektoratet igen sætte et lyssignal op til at regulere trafikken, da der kun kan passere trafik i én retning ad gangen. Lyssignalet bliver sensorstyret, så signalet virker alt afhængig af hvilken side af broen, der kommer mest trafik fra og herved tilpasser sig trafikstrømmen over broen.

Tidsplan:

2022: Juli – december, arbejder med ny belægning på fortov.

2023: April – december, arbejder med ny belægning på fortov.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063