23948sdkhjf

S: Der må ikke løbes om hjørner med os

For nylig har de to socialdemokratiske MF’ere, miljøordfører Christian Rabjerg og transportordfører Rasmus Prehn, stillet en række ministre en række spørgsmål. Spørgsmål der handler om tungvognskontrol og svindel med adblue.

Og det er både justitsministeren, transportministeren og miljøministeren, der skal svare på samrådsspørgsmål fra Christian Rabjerg og Rasmus Prehn.

Justitsminister Søren Pape Poulsen skal stå på måls for, hvorfor politiet i deres 14 måneder lange kontrol ikke har standset danske lastbiler og danske chauffører.

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen er bedt om at svare på, om han vil tage initiativ til et forbud mod montering af snydebokse i Danmark, og om han mener, at sanktionerne skal skærpes, når en chauffør anvender snydebokse i deres lastbiler.

Endelig skal miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen komme med sine ord på, hvilke tiltag han vil gennemføre for at mindske luftforureningen i forbindelse med miljørensesystemer i lastbiler.

Ved årsskiftet blev der indført skærpede bødestraffe for svindel med adblue. Hvor bøden tidligere var på 1000 kroner koster det nu 15.000 kroner til ejeren af lastbilen i førstegangstilfælde og 7.500 til føreren. Hvis svindlen gentages, kan straffen stige til henholdsvis 115.000 kroner og 57.500 kroner.

Vi skal sætte ind over en bred kam

Lastbil Magasinet har bedt den ene halvdel af spørgsmålsstillerne, Christian Rabjerg, om at svare på følgende:

Hvorfor har I stillet de her samrådsspørgsmål netop nu?

”Vi har stillet de her spørgsmål fordi, det her er alvorligt. Der dør alt for mange mennesker på grund af luftforurening. For mig er det afgørende, at vognmænd, chauffører og mekanikere ikke løber om hjørner med de regler, som vi har vedtaget. Regler der skal sikre, at danskerne kan trække vejret uden at blive syge af det. I sommer kom det frem, at vi har et problem med svindel i danske lastbiler. Det kan vi som ansvarlige lovgivere ikke sidde overhørig”.

Der er indført skærpede sanktioner pr. 1 januar i år for svindel med adblue. Men I spørger, om ministeren mener sanktionerne ved brug af snydebokse skal skærpes. Hvorfor?

”Når danske mekanikere fortæller, at man ligefrem vil blive forbavset over, hvor mange lastbiler der svindler. Og når en kontrol viser, at der svindles i op mod en fjerdedel af alle lastbiler, så er det eneste ansvarlige at spørge os selv, om vi gør nok for at forhindre det her. Selvom dele af undersøgelsen er foregået før regelskærpelsen peger tallene og mekanikernes udtalelser i retning af, at der stadig er et stort problem her”.

Hvad mener du, der skal gøres for at komme det her miljøsvineri til livs?

”Vi skal sætte ind over en bred kam. Det gælder både over for dem, der sælger snydeboksene. For dem der monterer boksene. Og så selvfølgelig de kyniske vognmænd, der prioriterer deres regnskab højere end ren luft. Endelig er det vigtigt, at vi også kigger ud over Danmarks grænser, og gør en indsats i EU for, at det her miljøsvineri får en ende”.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078