Scania

6. april 2021 - 01:44

App linkNu på Google Play

Der er tænkt på det hele

6. april 2021 - 01:44

Hos Nordjysk Forretnings- og Industrirenovation (NFIR) i Hjørring sørger 28 lastbiler for at servicere nordjyske industrivirksomheder lokalt i Hjørring og omegn, i Aalborg og i resten af Vendsyssel med affaldshåndtering, renovation og genbrug.

 

Det skete indtil for nylig med en vognpark på 27 Scania og en enkelt Volvo. De 28 biler er alle forvogne bortset fra en enkelt trækker og fordelt næsten ligeligt på komprimator-, hejselads- og presenningbiler.

 

- Med Stiholts seneste levering af en splinterny, 4-akslet Scania P 500 fik vi dog udryddet den sidste Volvo, som Jan Riisager fra NFIR udtrykker det.

 

Han er ansvarlig for indkøb af biler, udstyr og værkstedsdrift hos NFIR og derfor hovedansvarlig for virksomhedens vognpark.

Den nye Scania P 500 er bygget på driftserfaringerne med en næsten tilsvarende P 450, som Stiholt leverede for et par år siden. Den har opført sig eksemplarisk, men for at have lidt flere muskler til blandt andet at køre med modulvogntog, blev den nye opgraderet til 500 hk.

 

- Vi kører en del med modulvogntog for Dansk Retursystem mellem Svenstrup og Løsning. Ofte har vi tungt genbrugsglas med, så de 500 hk passer bedre end 450 hk. Samtidig skal den nye P 500 også bruges på ”langtur” helt over til København, så derfor har vi valgt at udruste den med sovekabine. Og endelig har vi valgt det lave P-førerhus, fordi chaufføren uanset kørselsopgave har mange daglige ind- og udstigninger, forklarer Jan Riisager.

I forhold til 450’eren er den nye også opgraderet fra tre til fire aksler. Det øger fleksibiliteten i vognparken, når den også kan bruges til lokal kørsel med tunge affaldscontainere.

 

Men hvorfor triplebogie med en styrbar aksel foran trækakslen og tvillingmonteret bogie - det havde vel været smartere med styrbare bogieaksler både foran og bag en tvillingmonteret trækaksel som 8x2/*6?

 

- Nej, vi har valgt bilen som 8x2/4, fordi den ligger bedre på vejen på de lange ture. Når der er brug for at komme ind på de trange pladser, hvor en styrbar aksel bagest havde været en fordel, er den nye P 500 udrustet med ”Norges-bogie”, hvor vi kan vægtforskyde maksimalt fra den bageste bogieaksel over på trækakslen. Det gør bilen lige så manøvredygtig som en med styrbar bagaksel, og samtidig bevarer vi de gode køreegenskaber på landevejen takket være den længere akselafstand, forklarer Jan Riisager.

- Vi bilder os ind, at der er tænkt på det hele, og vi synes, at det har resulteret den perfekte bil til vores behov, fastslår han.

 

Bilen er malet i Nordjysk Forretnings- og Industrirenovations karakteristiske farver af Nordjysk Autolakering i Sæby. Det er Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm, der har solgt den nye P 500, mens Stiholt i Hjørring har stået for klargøring og levering.

Læst i alt:

1379 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

 

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Adelgade 85A, 1. sal
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger