23948sdkhjf

Et årtis succes i sneen

Scania Winter er blevet en tradition, og i år kunne den svenske fabrik både gøre status over nogle gode år med fremgang – og præsentere en enkelt, men interessant motornyhed

Det går godt for Scania. Sådan helt generelt.

Det var den overordnede konklusion fra Scanias topchef, Alexander Vlaskamp, da han for nylig gjorde status på rigets tilstand for det svenske lastbilmærke for et indbudt udvalg af den europæiske lastbilpresse.

Det foregik under Scania Winter 2020, der igen i år fandt sted i Trysil i Norge, og Lastbil Magasinet deltog vanen tro i det fine arrangement, hvor en snes Scania-lastbiler med vidt forskellige konfigurationer stod klar til prøvekørsel i sne og slud over to dage – krydret med aktuelle indspark fra Scania om flere interessante emner.

»Siden 2017, hvor hele vores nye lastbilprogram var introduceret med distributionsbiler som det sidste, har vi haft et godt forløb,« fortalte Alexander Vlaskamp, øverste chef for Scania Trucks.

Voksende markedsandel

Den nye Scania-generation har nu været fuldt indfaset i Europa et par år, og for nylig har Scania påbegyndt lanceringen af den nye generation på andre markeder som fx i Latinamerika og dele af det afrikanske kontinent. Og målt på salgstal har det nye lastbilprogram, som bl.a. omfattede en helt ny serie med det nye S-førerhus, til fulde indfriet forventningerne.

I 2015/16, da lanceringen af den nye generation begyndte, havde Scania en europæisk markedsandel på 14-15%. Men i 2019 opnåede Scania en andel af det europæiske marked på knap 19%.

»Vores nye lastbilgeneration har virkelig bragt os til et nyt niveau. Vi er markedsleder i en række lande, bl.a. alle lande i Skandinavien. Det er en dejlig belønning, vi har fået fra vores kunder,« siger Alexander Vlaskamp.

Scania kigger til gengæld ind i et 2020 med forventet tilbagegang – sådan helt generelt på lastbilmarkedet.

»Udsigterne for dette år ser lidt mager ud. Vi har senest haft tre gode år i Europa, men i 2020 kigger vi på et marked, der formentlig er 10-15% lavere end i år. Det er stadig på niveau med 2015/16, så det er bestemt ikke en stor krise som sådan, men det er en lille tilbagegang,« vurderer Scania-bossen.

Bredt Scania-udbud

Arrangementet Scania Winter fandt sted for 10. gang i år. Det, der startede som et kunde-arrangement for Scania i Norge, har vokset sig til et populært arrangement med støtte fra Scania-fabrikken. Derfor gæstes Scania Winter også af kunder og journalister fra andre dele af Europa – herunder i flere omgange Lastbil Magasinet.

Scania Winter 2020 havde besøg af ca. 50 journalister fra 10-12 europæiske markeder, oplyste Örjan Åslund, ansvarlig for medie-delen af arrangementet. Hertil kommer 650 norske kunder samt en række kunder fra andre markeder. Samlet set deltager ca. 1.000 gæster i Scanias vintertest.

»Årets Scania Winter har ingen speciel overskrift, for vi har som sådan ikke nogen nye produkter – men til gengæld en række nye motorer. Ideen er at vise bredden i vores udbud, og for nogle er det eksotisk at komme her op til Norge og køre nogle specielle kombinationer,« forklarer Örjan Åslund.

19 testbiler plus det løse – en række udstillingsbiler, bjærgningsbiler mm. – var stillet til rådighed på flyvepladsen i Trysil, der vanen tro var omdannet til base for testkørslerne, som både foregår inde på området samt en kortere testrute knap 10 kilometer ned i en dal, over en flod og tilbage igen – med mulighed for en afstikker ind igennem skoven for virkelig at sætte vejgrebet på prøve.

Mulighederne for prøvekørsel spænder vidt – lige fra Scanias nyligt lancerede hybrid-lastbil baseret på en P-serie med 9 liters dieselmotor og elektromotor til (næsten) lydløs på- og aflæsning i bymidten på døgnets mere skæve tidspunkter, og op til 9-akslede modulvogntog på 60 ton og 25,25 meter. Hertil kommer et rigt udvalg af særlige norske kombinationer, tømmerbil, tipbiler, trækkere af forskellige styrke, en gasbil og en klassisk P93 militærlastbil.

V8’erens hjemmebane

Norge er stadig et udpræget V8-land, hvor Scanias legendariske 8-cylinders motor mere end noget andet sted lever op til sit eget tilnavn som vejens konge. Med en markedsandel på ca. 45%, heraf størstedelen V8’ere, er Scania på hjemmebane i Trysil, og vognparken af testbiler rummer da også en del eksemplarer fra den tungeste motorfamilie.

Størst nyhedsinteresse samlede sig dog om det seneste medlem af 13 liters familien, nemlig Scanias nye 6-cylindrede motor med 540 hk. Den havde vi mulighed for at prøvekøre allerede i forrige nummer i form af et standard Europa-vogntog på flad dansk landevej, men i Trysil var der andre muligheder for at sammenligne den nye motorversion direkte med nogle af de nærmeste ”konkurrenter” – som 13 liters motoren med 500 hk eller V8’eren på 520 og 580 hk – på det krævende stykke vej stejlt ned og op ad bakke.

I segmentet mellem 500 og 600 hestekræfter har Scania med den seneste tilføjelse fire valgmuligheder:

Hk

Moment

Motortype

500 hk

2.550 Nm

13 liter, 6-cyl.

520 hk

2.700 Nm

16 liter, V8

540 hk

2.700 Nm

13 liter, 6-cyl.

580 hk

3.000 Nm

16 liter, V8

Vi testede alle fire modeller op og ned ad testruten i Trysil. Dog i lidt forskellige vogntogskombinationer, hvilket selvfølgelig gør det vanskeligt at drage en fair parallel. Dog havde vi held til at køre den svært populære testbil R540 som 6x2 trækker med et 48 tons vogntog – for straks efter at køre et fuldstændig tilsvarende vogntog, blot med en R500 som trækkraft. I den direkte sammenligning holdt de sådan samme fart på det stejleste stykke nederst på Trysil-bakken – men her skal det nævnes, at mens vi i 500-versionen fik en ”rullestart” nederst på bakken, så måtte vi i 540’eren starte fra nul pga. krydsende trafik. Fra andre journalistkolleger, der havde prøvet samme manøvre, hørte vi om en typisk forskel på 3-4 km/t på det svære stykke af stigningen som den målbare forskel på de ekstra 40 hk og 150 Nm.

Uanset vil vi helt sikkert se mange 540-modeller rulle ud i de kommende år i Danmark, hvor Scania selv ser nyheden som et vigtigt supplement.

»Det er fantastisk at få lov at vise vores produkter heroppe i et miljø, hvor mange danske vognmænd kører. Og det er klart, at den 3-akslede trækker med 540 hk med 13 liters motoren er særligt interessant. Den tilbyder et brændstoføkonomisk alternativ, også specielt til kørsel på Norge – og så er den ca. 300 kg lettere end en V8-kombination,« forklarer Ole Christian Jørgensen, produktchef i Scania Danmark og også med ved Scania Winter 2020.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.219