23948sdkhjf

Flot vogntog til Mollerup

Mollerup Mølle i Nykøbing Mors har sendt et nyt 7-akslet vogntog på gaden til transport af korn- og foderstoffer i primært Nord- og Midtjylland. Trækkraften leveres af en ny, 3-akslet Scania R 580 A6x2*4, der lige som den 4-akslede påhængsvogn er opbygget med tank af VM Tarm.

Det nye vogntog er indregistreret til 56 tons vogntogsvægt og erstatter et 10 år gammelt 6-akslet vogntog på 50 tons vogntogsvægt. På trods af den 6 ton højere vogntogsvægt og dermed markant højere nyttelast har Mollerup Mølle allerede konstateret, at det nye vogntog kører ca. 20 % længere på literen end det gamle.

Drivlinen er 16,4 liters V8 på 580 hk/2.950 Nm, 12+2 trins GRSO905-gearkasse med integreret overgear, fuldautomatisk Opticruise gearskifte samt enkeltreduceret R885-bagtøj med 3,64:1 i udveksling.

Førerhuset er CR20H med højt tag med Premium læderstole med ventilation, stort Premium lydanlæg med integreret navigation, 4-punkt luftaffjedring, LED-forlygter mm.

Chassiset har fuld luftaffjedring på alle tre aksler, styrbar støtteaksel bag trækaksel, 700 liter dieseltank og 80 liter AdBlue-tank og VBG-træktøj.

Tankopbygningen fra VM Tarm består af en forvogn med fire rum på 28 m3 samt påhængsvogn med seks rum på 39,2 m3. Begge tanke er monteret med melanlæg og dobbelt gangbro. Anlægget er monteret med 5” Hibon blæser, der er indbygget i et skab på forvognen.

Påhængsvognen kører på 4 stk. 9-tons SAF-aksler. Forvognens egenvægt er 12.800 kg, og påhængsvognens egenvægt er 6.580 kg. Samlet nyttelast ved 56 tons vogntogsvægt: 36.620 kg.

Den nye Scania R 580 er leveret til Mollerup Mølle af lastbilsælger Lars Pedersen fra Stiholt i Thisted, der efter opbygning hos VM Tarm også har stået for klargøring og levering af det komplette vogntog.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235