23948sdkhjf

Frisk gylletransporter

Stiholt, Scania og VM Tarm leverer ny gylletankvogn.

Energi Vegger A.m.b.a. i Nibe producerer grøn energi - baseret på gylle og industriaffald, der leveres som fjernvarme i Vesthimmerlands Kommune og som strøm til det offentlige el-net. Produktionen medfører en masse transport, som virksomheden bl.a. udfører med egen gylletankvogn.

Det tager dog Energi Vegger mere end 10 år i gennemsnit at slide en lastbil op. Der køres ikke ret mange kilometer, men til gengæld udføres rigtig mange kraftudtags-timer.

Energi Veggers første lastbil var en brugt Scania 85 med slamsugeropbygning. Siden har en Mercedes 3535 og en MAN TGA 480 tjent virksomheden, og nu er den fjerde lastbil sat i drift.

Den nye Scania G 450 LB8x2*6 leveres af lastbilsælger Christian Pedersen, Stiholt i Aalborg.

20 kubikmeter stor tank

Den nye bil er opbygget med en 20 kubikmeter stor gylletank fra VM Tarm, der er overflyttet fra Energi Veggers tidligere MAN-lastbil. Tanken er i rustfast stål, og den er inden overflytningen renoveret og pudset op af VM Tarm, der også har renoveret og fornyet pumper og andet nødvendigt udstyr.

- Den nye bil skulle have fuld luftaffjedring og tre styrende aksler, og det kunne Scania levere i den helt rigtige specifikation. Vi fik tilbud fra to andre lastbilmærker, men Stiholt og Scanias tilbud var det mest konkurrencedygtige, både hvad angår specifikationer og pris, fortæller driftsleder Richard Bengtsen, Energi Vegger.

To chauffører

Den nye Scania G 450 deles af to chauffører ved indsamling af gylle i nærområdet, mens eksterne vognmænd henter gyllen med større tanksættevogne over længere afstande.

- Vores egen bil kører kun ca. 20.000 km. om året. Til gengæld kører den rigtig mange kraftudtagstimer for at pumpe gylle, så vi har aftalt med Stiholt, at den i første omgang skal serviceres efter Scanias nye servicekoncept ”Skræddersyet service”. Her beregner bilen selv behovet for service og olieskiftsintervaller, baseret på den aktuelle drift, og så må vi se, hvordan det går, siger Richard Bengtsen.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234