23948sdkhjf

Gule G-modeller til Aalborg

Klar til halvanden mio. kilometer.

Tre nye og gule Scania G450 entreprenørbiler er netop kørt ud fra Stiholt i Aalborg – og de ti kilometer til Voerbjergvej 35 i Nørresundby.

Her forventer Aalborg Vognmandsforretning A/S, bedre kendt som AVAS, at bilerne i de kommende cirka otte år hver kører cirka en halv million kilometer for AVAS.

Virksomheden er med cirka 100 ansatte én af de største vognmandsforretninger i Nordjylland. Med cirka 80 lastbiler, 250 påhængskøretøjer og et antal tunge entreprenørmaskiner flytter firmaet dagligt bygge- og anlægsmaterialer fra egne grusgrave samt udfører blandt andet kranarbejde, asfalt- og blokvognstransport med egne følgebiler, udlejer lifte med mere.

Mindst ti nye biler årligt

Adm. direktør Jan Kjelgaard:

- Med en vognpark på cirka 80 biler, med en forventet driftstid på cirka otte år, skal vi ud og købe mindst ti nye lastbiler om året. Vognparken er spredt på de fleste mærker med en overvægt af Scania og Mercedes-Benz. Det skyldes især, at AVAS består af fire vognmandsforretninger, der er fusioneret siden 2012. I de tidligere forretninger havde man forskellige favoritmærker, så den samlede vognpark er lidt af et sammenskudsgilde. Fremover vil vi dog satse mere på standardløsninger inden for de forskellige segmenter som trækkere, containerbiler og kranbiler.

Tre tilbud

- Når vi investerer i nye biler, spørger vi som regel tre forskellige leverandører. Vi får tilbud på chassiserne, inklusiv otte års serviceaftaler på alt bortset fra dæk og eventuelle skadesreparationer. De samlede tal lægges sammen, og leverandøren med det laveste tal på nederste linje får ordren, tilføjer Jan Kjelgaard.

Det gælder også, selv om AVAS har eget værksted. Her bliver der dog mest repareret påhængskøretøjer, hydraulikudstyr og mindre skader, mens den regelmæssige vedligeholdelse og eventuelle reparationer overlades til de autoriserede forhandlere.

Wirehejs

De tre nye Scania G 450 LB8x4 opbygget med Sawo wirehejs og VBG-træktøj til kærre/påhængsvogn. Bilerne er specificeret med meget solide drivliner med økonomiske 13-liters SCR-motorer på 450 hk og GRSO905-gearkasser med overgear for at passe til udvekslingerne i de kraftige RBP735-tandembagtøjer med navreduktion.

I de mere kompakte CG16-førerhuse er der også tænkt på chaufførerne, så der er blevet sat kryds ud for både Premium-stole med indbygget ventilation, læderindtræk og komplet hvileudrustning samt termosideruder, automatisk klimaanlæg og stort oliefyr.

- Vi er både glade for Stiholt og for Scania, og der er allerede en Scania mere på vej. Det skal opbygges som 6-akslet kranbil med en 375 t/m Erkin-kran som storebror til vores forholdsvis nye 5-akslede Scania med en 200 t/m Palfinger-kran, slutter Jan Kjelgaard.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.204