Scania

14. marts 2019 - 01:43

App linkNu på Google Play

Hårdfør Scania til Grønland

14. marts 2019 - 01:43

Af Redaktionen |

Stiholts lastbilsælger Christian Pedersen har solgt endnu en Scania til det grønlandske marked, som han er salgsansvarlig for. Den seneste levering til den nordlige del af vores rigsfællesskab er en Scania P 360 XT B4x4 HZ, opbygget med tank til transport af drikkevand til Nukissiorfiit (Grønlands Energiforsyning).

 

Bilen skal fremover køre i Grønlands tredje-største by Ilulissat med ca. 5.000 indbyggere på den grønlandske vestkyst og distribuere drikkevand til de borgere, der ikke har indlagt rindende vand i deres huse.

 

Bilen er opbygget af VM Tarm med 8.000 liter vandtank i rustfast stål. For at minimere risikoen for, at vandet fryser under transporten, er bilens udstødningsrør ført vandret gennem tanken og videre gennem det bageste pumpeskab, hvorefter det svinger op i lodret og er ført op i en skorsten bagest på tanken. Vandpumpen, som trækkes via kraftudtag, kan fjernbetjenes af chaufføren, mens han står inde i det hus, der er ved at få leveret vand.

Da der jo ikke ligger et Scania-værksted på ethvert gadehjørne i Ilulissat - eller i resten af Grønland for den sags skyld - er alle detaljer på bilen specificeret med fokus på maksimal driftssikkerhed og lang levetid. Det betyder bl.a., at P 360’eren er udrustet med ekstra kraftig chassisramme fra Scanias XT-serie til hård entreprenørkørsel med stålkofanger og synlig FUPS-kofanger (Front Underrun Protection), bladfjedre både for og bag, 13-liters motor på 360 hk i Euro 3-version, manuel 9-trins GR905-gearkasse samt navreduktionsaksler med manuel differentialespærre samt tromlebremser for og bag.

 

Også førerhuset er specificeret, så der er så lidt som muligt, der kan gå i stykker. Udstyrsniveauet er såkaldt basis-niveau i Scania-terminologi. Det er monteret på mekaniske fjedre, det har mekanisk førerhustip, og selv rudehejset er mekanisk. Spejljusteringen sker manuelt, dørlåsene betjenes manuelt, og temperaturen i varmeapparatet reguleres manuelt.
Nej, der er ikke meget luksus ombord, men til gengæld vil den nye Scania P 360 kunne holde til lidt af hvert under ekstreme forhold i mange, mange år fremover.

Læst i alt:

2329 gange

Læses i øjeblikket af:

1

Til forsiden

Giv os din kommentar på ovenstående artikel:

Denne artikel er låst. Ønsker du adgang til låste artikler klik her for at købe et abonnement

 

Indtast dit brugernavn og adgangskode

Kundeservice

Danske Transport Medier APS
Christiansmindevej 12D
8660 Skanderborg
Tlf: +45 70 250 350
CVR: 19999181

Via mail

 

redaktionen@lastbilmagasinet.dk

Afstemning

{%binding poll.title%}

{%Binding option.title%} - {%if option.number_of_votes%}{%binding (option.number_of_votes * 100.0 / totalVotes).ToInt%}%{%else%}0%{%endif%}

{%binding totalVotes%} stemmer i alt

Tidligere afstemninger