23948sdkhjf

Heavy duty med stort H

CSK Stålindustri A/S i Thisted kan i år fejre 20 års jubilæum siden etableringen i Sundby i Thy i 1997. Siden da er det gået slag i slag med udvidelser og overtagelser af andre stålvirksomheder, så CSK i dag har en årlig produktionskapacitet på ca. 20.000 tons stålkonstruktioner. Den kraftige ekspansion har også medført større behov for transport- og løftekapacitet, og det er Stiholt i Thisted med levering af fire nye Scania kranbiler godt i gang med at afhjælpe.

Den første af de fire nye kranbiler blev leveret for et par måneder siden. Det er en Scania R 580 LB 8x4 HNA med en Palfinger PK 90.002 SH-kran, som bl.a. skal transportere og løfte altaner på plads ved nybyggerier over hele Danmark.

H’et sidst i typebetegnelsen indikerer, at rygraden i kranbilen er et H-chassis (H for Heavy duty), og det er der godt brug for med den kraftige kran placeret bag førerhuset. For at kunne klare belastningen er bilen udrustet med to stk. 10-tons foraksler med parabelfjedre samt en traditionel RB662-tandembogie med luftaffjedring. Resten af drivlinen er også fra den tunge afdeling i form af en GRSO905R-gearkasse med integreret Retarder og overgear samt Scanias velkendte 16,4 liters V8’er på 580 hk.

Det kraftige chassis er forberedt på Scania-fabrikken med forstærkninger til frontstøtteben (såkaldt NATO-forberedelse) og opbygget med kran, hydrauliktank, værktøjsskabe, skammel, alu-afdækning mv. af KLC i Kolding.

Også komfort- og sikkerhedsudstyret i det luksuriøse Topline-førerhus er meget omfattende og rummer stort set alt fra Scanias originale tilbehørsprogram …, og lidt til.

Siden leveringen af den første af de fire Scania R 580’ere har CSK fået leveret endnu en ny R 580’er med en 65 tm Palfinger-kran, og i løbet af en måned eller to følger de to sidste R 580’ere med 65 tm Palfinger-kraner.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203