23948sdkhjf

Ingen forskel på Kong Salomon og Jørgen Hattemager

Hos Vognmand Finn Rasmussen i Præstø på Sydsjælland gør vognmanden ikke forskel på sig selv og sine chauffører, når det gælder hestekræfter og udstyr. Derfor står der R 660 på fronten af de to nyeste Scania i flåden.

De er begge leveret af lastbilsælger Peter Munkholm hos Stiholt i Aalborg, men selv om de er udrustet med samme drivline i form af 16-liters V8’ere på 660 hk, 14-trins G33CM-gearkasser og enkeltreducerede R885-bagtøjer, er de langt fra ens.

Den ene, som Finn Rasmussen selv skal være fast mand på, er en 3-akslet forvogn med tankopbygning, der får følgeskab af en 4-akslet tankpåhængsvogn, mens den anden er en bogie-trækker, som chauffør Claus Christensen bliver kaptajn på.

- Jeg har nu syv lastbiler, heraf seks 3-, og 4-akslede forvogne i tankvogntog til kørsel med olie og benzin, mens den sidste er en 4-akslet kranbil med kærre, der bl.a. kører entreprenørkørsel og asfalt, fortæller Finn Rasmussen. Af hensyn til fleksibiliteten råder han både over tank-, gardin- og tipsættevogne, så trækkerne kan køre med lidt af hvert.

Den nye forvogn er opbygget af HMK Bilcon, mens trækkeren er opbygget i rigtig old school-stil af Stiholt i Aalborg helt efter chaufførens ønsker. Det gælder bl.a. ”gammeldags” brændstoftank med synlige tankbæringer, G-strenge, 2-kreds hydraulik og stor bagende med masser af kvadratiske baglygter. Begge biler er malet af Nordjysk Autolakering og har fået en ordentlig omgang indvendigt i førerhuset af FL Buur i Vrå. Blandt det imponerende løsninger på den 4-akslede påhængsvogn er aut. dæktryksregulering, liftaksel bagest samt MFC-træktøj fra VBG.

- Jeg ofrer gerne ”lidt” ekstra på opbygning og indretning af førerhusene, så chaufførerne er glade. Jeg har rigtig gode chauffører, og de skal selvfølgelig have indflydelse på deres daglige arbejdsredskaber, fastslår han.

Både de to nye og Finn Rasmussens øvrige Scania kører på serviceaftaler hos aut. Scania-servicepartner Nyscan A/S, der råder over Scania-anlæg i Køge, Vordingborg og Sakskøbing - præcis i det område af Danmark, hvor han udfører de fleste af sine transportopgaver.

Den nye forvogn afløser en syv år gammel Scania R 580, som Finn Rasmussen egentlig ville give i bytte på den nye R 660. Der er dog så meget gang i forretningen, at han nok beholder 580’eren i et par år mere. Den får hans søn så at køre i, men forinden skal den lige have en lettere renovering og shines op, så den står lige så knivskarpt som de to nye R 660’ere. Når det gælder bilerne, gør Finn Rasmussen nemlig ikke forskel på Kong Salomon og Jørgen Hattemager.

Artiklen er en del af temaet Nye lastbiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.266